RSS

Category Archives: bahasa

Updated:Perihal peribahasa.

(Gambar seekor@seorang? peri yang cantik hasil carian Google image. Peri yang ini tidak ada kena mengena dengan peri di dalam entri. Sekian)

 

Ok, saya suka peribahasa. Saya suka adat Melayu yang gemar berkias dalam semua perkara. Saya suka ayat-ayat yang dimetaforakan untuk  membawa maksud-maksud tertentu. Tetapi, ada dua peribahasa yang mengganggu gugat fikiran saya membuatkan saya rasa tidak puas hati dan menjadi wajibal ghunnah lah hukumnya untuk saya luahkan di sini.

Satu:

Kenapakah peribahasa “bagai melepaskan batuk di tangga” itu digunakan untuk mengibaratkan sesuatu kerja yang dibuat sambil lewa?

Apakah manusia yang batuk di tangga sahaja yang berkelakuan sambil lewa?

Apakah beza manusia lain yang batuk di ruang tamu atau di bilik air atau di bilik tidur?

Adakah di tangga sahaja manusia akan batuk ‘uhuk uhuk’ sedangkan di tempat lain mereka batuk dengan bersungguh-sungguh ‘KOH KOH KOHHHH!!’ sehingga mahu terkeluar anak tekak?

Adakah?

Adakah?

Ok cukup lah dulu 4 soalan.

Dua:

Kenapakah peribahasa “ pisang berbuah dua kali” itu membawa konotasi negatif sedangkan jika benarlah pisang boleh berbuah dua kali, bukankah itu suatu yang positif dan menguntungkan?

Cuba kamu bayangkan, jika seorang petani yang menanam pisang, tiba-tiba mendapati pisang yang ditanamnya telah berbuah dua kali, adakah beliau akan berasa gembira atau sedih?

Adakah beliau akan berkata dengan nada hiba dan sayu “tak sangka pisang yang aku tanam telah berbuah dua kali”*sambil kesat air mata dan lap hingus sroott sroott* atau beliau akan melonjak gembira sambil menjerit girang “Yeayyy!! Pisang yang aku tanam berbuah dua kali!!!”

Selalu, ungkapan ‘pisang berbuah dua kali’ ini dilafazkan oleh orang yang sudah ditipu dua kali.

Contoh:

“Mah percayakan abang. Abang janji tak akan buat lagi. Tapi, tak sangka pisang berbuah dua kali…”

Sedangkan bukankah sesuatu yang positif jika andaikata pisang benar-benar boleh berbuah dua kali?

Ok, saya dah berjaya menyebarkan rasa keliru dan tak puas hati kepada orang lain yang baca entri ini. Harap siapa-siapa yang bijak bestari binatang apa keris di kaki (bak kata cik TT) sudilah membantu hamba yang sedang dilanda keliru moga-moga hilanglah gusar di hati…ceh! 😛

Baiklah, saya nak pergi rujuk mana-mana kitab purbakala pulak.

 

[kemaskini: baiklah, setelah merujuk segala kitab purba yang ada dan bertapa di gua selama tiga hari, barulah saya mendapat jawapan kepada peribahasa pertama iaitu ‘melepaskan batuk di tangga’.

rupa-rupanya, ‘batuk’ yang dimaksudkan bukanlah batuk biasa kerana sakit tekak itu. ‘batuk’ yang dimaksudkan adalah ‘batok’ iaitu:

sejenis alat yang digunakan untuk menceduk air yang diperbuat daripada tempurung. Pada masa dahulu alat tersebut terletak di tepi tangga dan disangkut pada tiang selepas digunakan untuk membasuh kaki.

ouh begitu. Patutlah ‘melepaskan batok di tangga’ membawa maksud ‘melakukan kerja dengan tidak bersungguh-sungguh’ atau ‘melakukan kerja tetapi separuh jalan’ kerana orang dulu-dulu, lepas guna ‘batok’ untuk membasuh kaki, haruslah disangkut di tiang, bukannya dilepaskan di tangga sesuka hati.]

ok. sudah faham. untuk lebih info, boleh rujuk sini.

 
4 Comments

Posted by on October 16, 2010 in bahasa, Saja Mengada

 

Fiksi separuh.

Malam itu bulan bersinar indah. Bintang bertaburan di dada langit seperti berlian- berlian yang berkilauan. Di taman tasik itu, sebuah pancuran air dengan lampu berwarna hijau dinyalakan di bawahnya. Begitu cantik dan mempesona.

Sesekali dia membetulkan tudungnya yang meliuk-liuk ditiup angin malam. Tudung merah hati itu dipadankan dengan t-shirt lengan panjang berwarna peach dan jeans biru gelap serta kasut tumit rendah rona beige, salah satu rona kegemarannya. Sedikit minyak wangi tiruan yang dibeli di pasar malam berjenama Jadore dipalit di bahagian nadi tangan, leher, dan belakang telinga. Harum tetapi tidak terlalu menusuk hidung. Dan malam itu, seperti hari-hari sebelumnya, dia tidak mengenakan sebarang make-up. Sesungguhnya, dia bukanlah wanita yang bijak dalam hal mewarna dan menata wajah.

Malam itu, malam Tahun Baru Cina. Ramai manusia yang mengunjungi taman tasik itu, baik dengan keluarga, atau kekasih hati, atau sekadar bersendiri melayani sepi.

Dia merenung ke langit malam. Gelap. Mujur ada bintang-bintang bergemelapan. Seperti sehelai kain hitam yang ditabur manik perada perak. Indah dan menyerlah.

“Cantik kan langit malam ini?” Lelaki di sebelahnya bersuara.

“Hmmm….” Dia mengangguk, antara acuh tak acuh. Masih leka melihat bintang-bintang.

“Masa kecil, saya sangkakan bintang-bintang itu sejenis serangga tau? Macam kelip-kelip yang bercahaya tu. Cuma serangga bintang tu sangat jauh, tak boleh terbang, statik tak bergerak dan cuma mampu tergantung di langit.Mengarut kan?” kata lelaki itu lagi, sambil ketawa kecil. Mungkin mengenangkan kenaifan pemikiran kanak-kanaknya suatu waktu dulu.

Dia berpaling ke arah lelaki itu. Cuba menyeluruhi wajah lelaki itu, yang sedang leka merenung langit malam. Seolah-olah cuba mencari apa yang ada kepada lelaki itu sehingga dia bersedia untuk cuba bercinta semula. Dia melihat pada cermin mata bingkai hitam yang terletak pada hidung mancungnya. Dia meneliti pula segenap inci muka lelaki itu.

Ya, kening nya. Kening lelaki itu begitu sempurna. Hitam, lebat dan terbentuk.  Pandangannya beralih pula ke atas bibir dan bawah dagunya. Sudah ada bulu-bulu halus misai dan janggut akibat tidak dicukur beberapa hari. Seperti watak Tom Hanks dalam filem Cast Away, apabila terdampar di pulau asing beberapa hari, janggut dan misai halus mula tumbuh tak terurus.

Tiba-tiba dia teringatkan ayahnya. Ayahnya dahulu juga mempunyai misai dan janggut begitu, akibat dibiar tak bercukur. Dan dia, yang masih kecil, akan memanjat duduk di ribaan ayah yang sedang membuat kerja, sekadar mahu bermanja dan mengada-ngada. Dan ayah, akan mengusiknya dengan mencium pipinya sambil menggesel-gesel misai dan janggutnya ke pipi anak perempuannya itu. Bulu-bulu pendek tetapi tajam itu membuatkan dia seperti digeletek, dan dia mula mengekek ketawa. Geli.

 *eh, malasla pulak. nantilah sambung balik* :mrgreen:

 
2 Comments

Posted by on February 22, 2010 in bahasa, Peribadi, Saja Mengada

 

shitty first drafts.

satu.

saya mengalami writer’s block tahap kritikal. seminggu tidak menulis apa-apa membuatkan saya terlupa bagaimana  untuk bermain dengan aksara dan menari dengan lenggok bahasa.

saya telah menjadi manusia yang super duper dungu sejak seminggu dua ini.

dua.

tetapi,

walaupun tidak tahu apa yang perlu ditulis, saya tetap juga mahu menulis. Ini kerana saya terbaca di satu laman internet bahawa untuk mengatasi writer’s block adalah dengan menulis dan menulis tidak kira betapa buruk, huduh atau buduh nya penulisan kamu.

“I don’t have anything to write, but I’m going to write ANYWAY.”

tiga.

 “gejala writer’s block terjadi bukan kerana kamu tidak boleh menulis, tetapi adalah kerana kamu khuatir tidak boleh menulis DENGAN BAIK!”

itu adalah kata-kata Steve Chandler di dalam bukunya 100 Ways to Motivate Yourself. oleh itu, tidak perlu merisaukan diri untuk menulis dengan baik. terus sahaja menulis dan menulis sehingga akhirnya motivasi itu datang sendiri. (ayat perangsang kepada diri sendiri)

empat.

novelis Anne Lamott mempunyai satu chapter di dalam bukunya, Bird By Bird yang bertajuk “Shitty First Drafts”.

ini kerana beliau tahu bahawa, kunci kepada penulisan adalah dengan terus menulis, apa sahaja, walau penulisan itu adalah yang terburuk pernah kamu hasilkan, tidak mengapa.

janji kamu menulis.

“you need to start somewhere. start by getting something – anything – down on paper” kata beliau.

lima.

en saad mencadangkan agar saya menulis tentang ex-boipren dan boipren semasa. baiklah, saya cuba mengikuti cadangan beliau.

tentang ex-boipren:

err…err…entah. tak tahu. bak kata pantun sri mersing, “barang yang lepas jangan dikenang. sudah menjadi hak yang lain.” *pintal-pintal baju sambil kesat air mata*

tentang boipren semasa:

err…err…entah. tak tahu juga. bak kata siti nurhaliza “biarlah rahsia” *ceh,loya la pulak beta*

enam.

saya baru tahu bahawa ‘majlis berinai’ itu tidak ada kena mengena langsung dengan inai atau kaum kerabat inai. selama ini saya bayangkan, majlis berinai bermaksud, pengantin perempuan akan dipakaikan inai oleh saudara mara dalam satu majlis rasmi.

rupa-rupanya, majlis berinai sama seperti majlis kenduri kahwin biasa. ada pengantin lelaki dan perempuan. ada bersanding atas pelamin. ada tepung tawar. ada kenduri makan-makan.

cuma, bezanya majlis berinai dilakukan pada waktu malam.

sampai sekarang, saya tertanya-tanya, apa motif sebenar diadakan majlis berinai ini? tidak bolehkah ditunggu saja sampai hari esok? sebab kenduri kahwin cuma keesokkan hari sahaja? tak penat kah kena buat dua kenduri untuk dua hari? *sambil membayangkan periuk belanga yang perlu dibasuh dan dicuci – ouh, mesti banyak*

entah.

tujuh.

untuk kali ke seratus lapan puluh tiga perpuluhan duanya, saya ingin memberitahu di sini bahawa saya tidak mempunyai akaun mukabuku (baca: facebook)

janganlah ditanya kenapa, kerana saya juga tidak tahu kenapa. tunggulah, apabila saya sudah mendapat ilham hidayah atau pencahayaan agung untuk mendaftar, maka saya akan mendaftar.

ironinya, saya pernah membantu seorang rakan mendaftar akaun mukabuku beliau. seminggu selepas itu, beliau telah bertransformasi daripada seorang yang tidak tahu komputer kepada seorang petani, penternak ketam dan pengurus restoran yang berjaya di dalam dunia virtual facebook.

syabas untuk beliau.

ok. cukuplah tujuh  poin. janji kau tulis saja apa-apa pun. supaya kemarau minda tak berpanjangan. sepertimana kemarau yang melanda negara. (eh, di perlis sampai 36 darjah celcius tuh…gilak arh!) 😯

baiklah, saya sudah kekeringan idea dan kekontangan kata-kata. mahu tidur dulu.

selamat malam.

 
4 Comments

Posted by on February 18, 2010 in bahasa, Bebelan saya, Saja Mengada

 

Jiwa yang puitis lahir dari hati yang sedang menangis. (ahaha! asal boleh rhyme layankan jer lah!)

Dia kata “Terasa seperti sayap aku patah sebelah. Aku kini tidak berdaya untuk terbang tinggi. Hanya mampu duduk di bumi merenung ke langit dan mengharap akan munculnya pelangi.”

Dia yang lain pula kata ” Sayang, gadis baik yang mencintaimu setulus hati itu sudah mati. Tidakkah kau ingat? Kau yang membunuhnya malam tadi?”

Dia yang lain lagi kata “Dia bawa aku. Terbang mengejar mimpi. Tiba-tiba dia jatuhkan aku dari tempat tertinggi. Sakitnya hati ini macam menelan bara api.”

Read the rest of this entry »

 
7 Comments

Posted by on March 19, 2009 in bahasa, Bebelan saya, Peribadi, Teman

 

Bahasa jiwa bangsa

Saya selalu rasa amazed dengan orang yang bijak guna Bahasa Melayu tanpa ada apa-apa campur aduk dari bahasa pasar atau bahasa penjajah. Especially kalau dalam bidang penulisan. Tapi, saya akan lebih-lebih amazed lagi pada orang yang guna bahasa Melayu baku atau istilah yang  jarang orang guna tapi dia guna dalam percakapan harian.

Saya rasa orang begitu comel. Ya, kamu baca betul. COMEL. 🙂

Seorang kawan saya guna perkataan ‘acap’ sebagai ganti kata ‘selalu’. Contoh:

“Acap ke jadi macam ini?”

Dan saya pun akan jawab balik “Memang acap sekali” sambil senyum-senyum. Sebab saya rasa dia comel. Dan saya macam mahu tergelak pun ada.

Lepas itu dia juga guna perkataan “kudapan” untuk mewakili makanan-makanan ringan atau ‘jajan’.

Contoh: “Eh, kalau ada apa-apa kudapan best jugak kan?”

Selalu, kalau dengar istilah-istilah yang jarang orang guna ini, saya akan senyum sebab nak gelak kang takut orang itu kecil hati. Tapi, mesti saya akan cakap balik, “Eh, comel la kau. Jarang orang guna perkataan tu…”. Lepas itu, kawan saya akan malu-malu sebab orang kata dia comel. Ha ha ha.

Lagi satu yang saya tengok, kanak-kanak pun selalu guna bahasa baku. Sebab saya ada adik-adik yang masih sekolah rendah, jadi kadang-kadang bila diorang guna bahasa baku, memang rasa macam nak bantai gelak pun ada.

Macam masa kenduri hari itu, sepupu saya, Haziq yang umur nya 11 tahun minta mahu makan coklat-coklat yang kami letak sebagai hantaran kahwin kakak. Saya benarkan. Dia pun ambil satu coklat. Dia buka wrapping. Masukkan dalam mulut.

Dengan wajah penuh nikmat, dia cakap “Ermmm…rasa yang sungguh mengagumkan!”

Rasa yang sungguh mengagumkan?? Mana lah saya tak bantai gelak guling-guling. Cakap macam dalam iklan tv. Hehe!

Suhaiza juga begitu. Masa kawan saya telefon bertanyakan saya, dia jawab “Suhaila tidak ada. Dia telah pergi ke pasar bersama ibu nya.”

Kawan saya cakap pada saya  lepas itu “Aku ingat adik kau tengah baca karangan. Huhu.”

Dan tadi, Hafizi yang umurnya 11 tahun bertanya pada saya:

“Adakah Kak Ila masih mahu tengok rancangan ini? Sebab saya mahu alih siaran ke siaran lain.”

Sebab soalan dia dalam bahasa Melayu baku, jadi saya pun jawab dengan baku jugak lah. Nanti tak ikut skema pulak kan.

“Tidak Hafizi. Kak Ila tidak mahu tengok rancangan itu dah. Sila lah alih ke siaran lain.”

Saya masuk bilik dan bantai gelak sepuas hati. 😀

Pelik kan? Kita boleh tulis dalam bahasa baku tapi kalau bercakap dalam bahasa baku, macam kelakar betul bunyinya.

Boleh baca entri ini dari en Kelambu. Pasal benda bahasa ini juga. 🙂

p/s: Merry Christmas untuk yang berbangsa Kristian. Untuk kawan saya, Felicity, di mana kamu yah?

p/s/s: Selamat Pengantin Baru untuk Shikin dan Fareez. Juga untuk Saadi dan pasangannya (maaf.tak ingat nama.huhu) yang juga berkahwin pada 25 dec. Tahniah. Semoga bahagia ke anak cucu cicit piut. 😉

 
3 Comments

Posted by on December 26, 2008 in bahasa, famili