RSS

Oz, The Great and Powerful – spoiler alert.

18 Mar

Oz_-_The_Great_and_Powerful_Poster

Jadi saya pun menonton Oz The Great and Powerful. Dan saya sedikit kecewa seusai menontonnya. Saya perlu belajar untuk tidak meletakkan harapan yang tinggi kepada sesuatu filem, walaupun filem itu dikeluarkan dengan bajet USD 200 juta dan diarahkan oleh pengarah tersohor dan dipenuhi dengan pelakon-pelakon ternama.

Ini pendapat saya tentang filem Oz The Great and Powerful.

1. Terus terang cakap, saya rasakan James Franco tidak sesuai membawakan watak Oscar/Oz dalam filem ini. Jangan salah faham, beliau adalah pelakon yang hebat. Lakonannya dalam 127 Hours adalah memang terbaek-dari-ladang dan saya suka lakonannya dalam Spiderman. Tetapi, mungkin watak Oz yang wacky, eccentric, tamakkan harta, penuh tipu muslihat, dan penakut tetapi rupa-rupanya baik hati tidak berapa kena dengan beliau. Saya rasakan Johnny Depp sepatutnya menjadi Oz memandangkan watak-wataknya sebelum ini (Mad Hatter dalam filem Alice in The Wonderland dan Jack Sparrow melalui filem Pirates of The Carribean) lebih sesuai dengan jiwa Oz, yang ‘gila-gila’ itu.

2. Bandar Zamrud atau Emerald City tersangatlah cantik. Saya terpukau dengan keindahan pemandangan bandar tersebut. Ia seperti sebuah bandar kayangan yang penuh dengan bunga-bungaan dan warna-warni. Saya fikir, mungkin di sinilah kebanyakan bajet USD200 juta itu dihabiskan. Untuk menghasilkan satu pemandangan yang breathtaking dengan teknik imej janaan komputer (CGI)

3. Saya suka China Doll yang diperbuat daripada porcelain itu. Beliau sangat comel dan kelihatan begitu fragile, seperti boleh pecah pada bila-bila masa.

OZ-THE-GREAT-AND-POWERFUL-Image-011

4. Ada satu babak di mana bakul belon udara Oz pecah dan ditenggelami air. Dan Oz pun terjatuh ke dalam air, lantas beliau terkapai-kapai sambil menjerit “Help! Help! I can’t swim!! Help!!” Kemudian, beliau tersedar, bahawa air itu rupanya cetek dan di paras lututnya sahaja. Babak ini membuatkan saya hampir memusingkan mata 180 darjah (rolling my eyes) Seriously, masih adakah lawak seperti ini di zaman sekarang? Saya rasa lawak macam ini cuma wujud zaman Charlie Chaplin. Rasanya kumpulan Sepah pun sudah tak buat lawak macam ini. Duh!

5. Akan tetapi, saya suka babak belon udara yang dinaiki Oz diterbangkan puting beliung kemudian jatuh ke dalam air terjun. Saya fikir, jika saya menonton filem ini dalam 3D, pasti kesannya lebih menarik.

oz-the-great-and-powerful-trailer-stills-05

6. Seorang kawan mengatakan bahawa filem asal The Wizard of Oz yang dihasilkan pada tahun 1939 adalah lebih bagus. Saya tak pernah tengok filem tersebut, jadi tiada perbandingan yang boleh dibuat. Akan tetapi, jika filem tahun 30-an lebih hebat daripada filem tahun 2013 dengan bajet yang super-duper mega dengan teknologi komputer yang canggih segala, entah, tak tahu nak cakap apa.

7. Akan tetapi, tidaklah keseluruhan filem ini tidak menarik perhatian saya. Saya suka watak Glinda, the Good Witch, saya suka apabila beliau membuatkan kebun poppy dipenuhi asap untuk berlawan dengan The Evil Witch, saya suka watak monyet yang boleh terbang dan bercakap with his witty remarks, dan saya suka juga watak Mila Kunis yang begitu terpesona jatuh cinta dengan Oz dan akhirnya kecewa sehingga menjadi seorang ahli sihir yang hodoh lagi keji.

 8. Kesimpulannya, filem ini bolehlah tahan. Biasa-biasa saja. Tidaklah seperti yang saya jangkakan. Saya beri 3 daripada 5 bintang. Kerana ada Bandar Zamrud yang sangat cantik. But still, it is a worth-seeing movie though.

p.s: Ini hanya pendapat peribadi saya saja. No offense kepada peminat filem tersebut, dan juga peminat James Franco.

updated: Ok, saya baru tahu dari pakcik Wiki yang diorang dah approach Johnny Depp, tapi ditolak atas sebab komitmen lain. Jadi, tak boleh salahkan James Franco lah kan. Hurmmmmm……

 
Leave a comment

Posted by on March 18, 2013 in Filem

 

Leave a Reply

 
