RSS

Dalam dunia ini ada 6 billion manusia

12 Nov

Di Car Boot Sale Sri Putra;

Wajahnya tebal dengan mekap. Di pergelangan tangannya ada barang kemas sehasta.

“Baju kurung ni RM5?”
“Ya kak, baju-baju itu org derma. Jadi kami jual untuk charity ajar anak yatim dan miskin”
“Huh? Kalau barang derma patut jual murah lagi. RM2 jer. Korang tak keluarkan modal pun.”
“Itu dah murah kak. Kami tak ambil sesen pun. Modal kami duit minyak datang sini pun tak ambil. Kerja sukarela je kak.”
“Hmmpphh…”

Dia mendengus sambil berlalu pergi.

**********

Wajahnya terlindung di sebalik purdah hitam dan jubah hitam. Hampir usai waktu menjual, beliau berkata:

“Nah dik, ambil RM50 ni. Akak derma untuk anak2 yatim tu.”

**********

Dalam hidup, kita akan berjumpa dgn macam2 manusia.

Yang cantik, hodoh, kacak, tampan, kurus, gemuk, tinggi, rendah, lebar, panjang, dan lain-lain sifat lagi.
Yang baik, jahat, celupar, pendiam, ceria, busuk hati, dengki, dermawan, kedekut dan lain-lain sikap lagi.

Dan tugas kita adalah untuk menapis setiap kualiti manusia yang kita jumpa, yang baik kita ceduk ambil dan jadikan teladan, yang buruk kita tolak tepi dan jadikan sempadan.

Ayuh, tunjukkan kualiti kita yang baik-baik sahaja pd semua org. Supaya boleh dijadikan teladan oleh orang lain yang bertemu dgn kita.

Peace! (^_~)

 
Leave a comment

Posted by on November 12, 2012 in Manusia, Pengalaman

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: