RSS

ayah, maafkan anakmu ini.(yang hanya mahu dihargai tetapi tidak tahu menghargai)

24 Oct

suatu waktu dahulu, di sebuah daerah lampau, dalam sudut kenangan paling dalam, seorang teman pernah bertanya kepada saya,

esok hari ibu. saya mahu masakkan sesuatu untuk ibu saya. apa pendapat awak?

teman itu seorang lelaki. dan apabila anak lelaki mahu masakkan sesuatu kepada ibunya, saya kira itu adalah hadiah paling istimewa. paling berharga.

seolah-olah saya, sebagai anak perempuan, tolong membaikikan kereta ayah yang sudah lama terperuk kerana rosak.

dan pada hari bapa, ada nota yang bertulis “ayah, adik dah repairkan kereta ayah. selamat hari bapa! =)” elok terletak di windshield kereta.

metaforanya begitu.

kerana anak perempuan tidak bisa membaiki kereta. mungkin ada tapi jarang.

sepertimana anak lelaki tidak bisa memasak. memang ada tapi jarang.

jadi, perkara-perkara yang jarang dibuat, tetapi dilakukan untuk orang tersayang, tentu ia sangat berharga.

jadi, saya menyokong teman saya itu. saya katakan padanya

“bagus sekali. masakkan makanan yang ibu awak suka. dan tinggalkan nota di bawah tudung saji. katakan awak sayangkan dia dan masakan ini sempena hari ibu.”

malam itu saya menelefon dia. bertanya apa reaksi ibunya setelah menerima kejutan hadiah sempena hari ibu.

dia menjawab, dalam nada suram dan kelam,

“entahlah. dia diam sahaja.”

“awak letak nota tak di bawah tudung saji? kata awak masakkan ayam masak kicap itu untuk dia sempena hari ibu?

“sudah. dia nampak. tapi dia buat tak tahu. sampai sekarang dia tak cakap apa-apa. dia makan saja.”

entah kenapa, hati saya luruh. dapat saya rasakan, tentu hatinya lebih pedih lagi. mungkin ibunya seorang yang konservatif. orang dulu-dulu yang tidak bisa menunjukkan kasih sayang. tidak betah memeluk cium anak-anak apabila sudah besar.

saya bayangkan jika ibu di tempatnya. tentu, ibu akan memeluk dan mencium saya. walau saya sudah berusia dua puluhan. dan akan mengatakan terima kasih. dan memberitahu dia juga sayangkan saya. dan memuji-muji betapa saya anak yang baik kerana mengingati hari istimewanya.

entahlah. semua ibu tidak sama. walaupun saya pasti, ibunya juga tentu amat sayangkan dia. cuma cara menunjukkan itu yang berbeza.

hari ini, saya merasa apa yang dia rasa.

rasa tidak dihargai.

menempahkan sebuah bilik apartment di port dickson untuk keluarga bercuti, rupa-rupanya menghadiahkan saya sebuah duka tersembunyi.

ayah menelefon marah-marah. katanya bilik terlampau panas. penghawa dingin rosak. dia mahu pulang katanya. dan tidak mahu menghabiskan baki percutian yang tersisa.

air mata hampir luruh mendengar suara keras ayah di corong telefon. tetapi saya sabarkan hati. ayah memang begitu. barannya masih ada. lantas saya berurusan dengan pemilik apartment. mohon ditukarkan bilik.

urusan selesai.

sekarang saya masih lagi di bilik pejabat. terasa keterujaan untuk menyertai keluarga bercuti di port dickson pada keesokkan hari mati serta merta. padam lenyap begitu sahaja.

kemudian saya ingatkan diri, bahawa rasa ‘tidak dihargai’ ini sebenarnya kecil sahaja. sekelumit cuma. sebesar hama. sehalus kuman. sekenit bakteria.

saya teringatkan telefon bimbit beratus ringgit yang ayah belikan. jatuh dalam air dan langsung rosak tak boleh dibaiki lagi.

telefon sebelum sebelum itu, juga ayah belikan, hilang tertinggal entah di mana.

jam tangan yang ayah beri sempena hadiah nombor satu ketika sekolah rendah, pakai sekejap sudah hilang.

rantai leher, buku sekolah, jam tangan, telefon bimbit, external hard disk, walkman, mp3 player, laptop dan entah berapa banyak lagi barang yang ayah belikan, pasti hilang , dicuri orang, tertinggal di mana-mana atau rosak.

kerana saya tidak tahu menjaga. kerana saya asyik terlupa. kerana saya rasa tidak penting. kerana saya tak tahu menghargai.

“apa saja barang yang ayah beli, hangpa tak pernah nak hargai”

pernah ayah mengeluh, begitu. dulu. kepada kami adik beradik.

jadi, apalah sangat ‘pengorbanan’ saya yang baru satu ini sahaja, berbanding entah berapa ribu yang ayah berhabis untuk saya,

dan tak pernah saya hargai. tak pernah saya hargai.

minta maaf ayah. atas kekhilafan anakmu ini.

minta maaf. minta maaf sekali lagi. =(

 
2 Comments

Posted by on October 24, 2012 in famili, Nostalgia

 

2 responses to “ayah, maafkan anakmu ini.(yang hanya mahu dihargai tetapi tidak tahu menghargai)

  1. Cik Misstree

    October 30, 2012 at 2:19 pm

    Sangat tersentuh di dalam hati.🙂

     
  2. Anonymous

    March 23, 2013 at 1:08 pm

    best crite ni..bnyk kali kat diri saye..
    ksian abah ngan mak..

     

Leave a Reply

 
