RSS

Kejadian di bulan Ramadhan – dan kenapa saya sayangkan Malaysia.

11 Aug

Kejadian pertama:

Di KL Central.

Saya mengambil keputusan untuk berbuka di McDonalds. Azan sudah berbunyi. Umat manusia ramai tiada ampun. Kakitangan McDonalds terkejar ke sana sini melayan pelanggan. Lantas, saya mengambil tempat beratur di kedudukan paling belakang.

Di hadapan saya ada sekumpulan remaja berbangsa Cina.

Waktu berbuka sudah berlalu lebih 15 minit. Saya hanya berbuka dengan air mineral sementara menunggu giliran saya di kaunter.

Kemudian, tiba-tiba sekumpulan remaja ini, melihatkan saya yang beragama Islam, dan atas menghormati saya yang sedang berpuasa dan perlu berbuka, mereka lantas memberi saya peluang ke depan. Terus saja saya dapat memintas 5 giliran dan dapat memesan makanan.

Alhamdulillah.🙂

Kejadian kedua:

Di dalam kereta ketika baru pulang dari ofis.

Seperti biasa, sedang tersekat di dalam kesesakan jalan raya. Kereta di sebelah saya, pemandunya seorang lelaki India.

Beliau sedang enak mengunyah pizza. Saya memandang beliau penuh minat. Tidak sedikit pun saya marah kerana beliau makan di hadapan saya. Saya cuma terliur melihat pizza yang sedang dikunyah beliau. Dan mula berfikir-fikir untuk singgah di Domino’s dalam perjalanan pulang.

Tiba-tiba beliau mungkin tersedar saya sedang melihat beliau penuh minat, lantas berhenti makan. Mengangkat tangan dan terangguk-angguk sambil berkata “Sorry, sorry…”

Saya menggeleng kepala dan menunjukkan isyarat “Tak apa. It’s okay. No problem.”

Kami masing-masing senyum sambil memberi tunduk hormat, sebelum masing-masing menarik ‘gear’ dan menekan minyak kereta, membelah kesesakan jalan raya.

Kejadian ketiga:

Di DiGi Centre, Cheras Plaza.

Saya ke sana untuk menukar sim card telefon bimbit. Ini kerana sim card  saya sudah rosak, sedang nyawa-nyawa ikan sikit lagi akan meninggalkan dunia yang fana ini.

Lantas, saya mengambil keputusan untuk menukarkan beliau dengan yang baru.

Petugas DiGi di kaunter melayan saya dengan baik dan berhemah. Tiba-tiba datang kawannya, juga berbangsa Cina dengan sekeping hotdog di tangan. Sambil mengunyah hotdog, beliau meneruskan kerja di hadapan komputer.

Tiba-tiba petugas DiGi yang sedang melayan saya itu berpaling kepada kawannya dan berbisik “Eh, dia puasa lah…”

Saya agak tergamam. Dan berkata “Eh it’s ok. No problem…” Sebetulnya saya memang tak kisah. Sebab saya fikir, tak ada orang Islam yang akan goyah imannya semata-mata melihat orang lain makan. Maksud saya, tak ada orang yang akan berkata “Eh, aku tak tahan tengok dia makan. Aku kena bukak puasalah macam ni”.

Ketika saya kanak-kanak dulu, itu mungkin. Zaman belum baligh. Zaman belum mumaiyiz. Tapi lepas lebih 15 tahun berpuasa, saya fikir iman saya lebih kuat dari itu.

Tetapi, kawannya itu tetap berkata “Sorry, sorry…” dan terus berlalu dari situ, membawa hotdognya sekali dan mungkin, terus makan senyap-senyap di dalam bilik.

******

Jika saya menyertai pertandingan sempena kemerdekaan mysyg ini,  , mungkin inilah yang akan saya katakan. Dan 140 perkataan untuk Twitter tidak mungkin dapat merumuskan kenapa saya sayang Malaysia.

Walaupun politik Malaysia sangat, sangat memualkan.

Walaupun filem Malaysia kebanyakannya menyedihkan, sampaikan tengok cerita hantu atau cerita kelakar pun rasa macam nak menangis, (ouh, tapi masih ada yang boleh dipuji dan kena dengan jiwa saya. Songlap misalnya. Dan Talentime. Dan Bunohan)

Walaupun tahap kebersihan di jalan raya dan tandas awamnya masih di tahap tidak memuaskan

Walaupun sistem perundangannya agak kelakar dan tak masuk akal (di mana orang yang melapor rasuah digari tetapi orang yang merasuah itu tidak lah pula)

Tetapi tetap juga saya sayangkan Malaysia.

Ini kerana, selain daripada ia adalah tempat tumpah darah saya, ibu bapa saya, keluarga saya, Malaysia juga adalah negara yang mempunyai perpaduan kaum yang boleh dikagumi.

Saya sayang Malaysia kerana bangsa bukan Islam menghormati dan sanggup tidak makan di hadapan saya, ketika bulan Ramadhan.

Saya sayang Malaysia kerana ketika Tahun Baru Cina, walaupun kami sekeluarga tidak boleh tidur akibat dentuman mercun yang bertalu-talu, tetapi kami tidak buat laporan polis ke atas jiran-jiran kami atas tuduhan menganggu ketenteraman awam. Kerana kami menghormati mereka dan perayaan mereka yang hanya setahun sekali.

Saya sayang Malaysia kerana ibu kawan saya yang beragama Hindu menyambut kami dengan baik, menghidangkan kami dengan makanan halal ketika kami melawat rumahnya sempena Deepavali.

Saya sayang Malaysia kerana walaupun laungan azan berkumandang di subuh hari, di setiap pelusuk tempat, tetapi tidak ada manusia yang gila menembak jemaah masjid membabi buta kerana mengamuk asyik terjaga dari tidur setiap pagi.

Saya sayang Malaysia kerana kawan saya yang berbangsa Cina menawarkan nasi lemak kepada saya dengan kata-kata “Ini halal ni. You jangan risau. I beli dari orang Melayu.”

Saya sayang Malaysia kerana bekas majikan yang berbangsa Cina – beliaulah yang akan mengingatkan jika saya perlu berhenti kerja sekejap untuk solat.

Saya sayang Malaysia kerana walaupun jalan raya sesak jika ada perayaan kaum Hindu di kuil, tetapi setiap orang memahami dan menghormati dan tidak ada yang keluar dari kereta dan memaki-maki.

Dan banyak lagi sebab lain sebab apa saya sayangkan negara ini.

Untuk mencapai perpaduan kaum yang seperti ini, saya kira bukanlah perkara mudah. Dan saya salut kepada pemimpin negara, pejuang merdeka, dan sesiapa saja yang terlibat dalam pembentukan Malaysia di awalnya.

Mereka ini berlainan agama, bangsa, warna kulit dan paras rupa, tapi boleh hidup ‘sebumbung’ dan saling menghormati.

Oleh sebab itulah saya hairan dan sedih apabila ada negara lain – Iraq dan Afghanistan misalnya – yang seagama, menyembah Tuhan yang sama, percaya pada nabi dan rasul yang sama, yakin wujudnya malaikat, beriman pada hari kiamat, tetapi kerana berlainan fahaman – Syiah dan Sunni – sanggup pula berbunuhan sesama sendiri.

Ia adalah sangat, sangat menyedihkan.

Kenapa sampai berbunuhan? Tak bolehkah kau hormat fahaman mereka, dan mereka hormat fahaman kau? *sick*

Apa-apa pun, saya amat bertuah dilahirkan di sini.

Kita sudah 55 tahun merdeka. 13 Mei sudah 43 tahun berlalu.

Kalau ada yang masih melalak nak mempertahankan ketuanan itu ketuanan ini, letak kepala lembu di kuil dan kepala babi di masjid, saya dah tak tahu nak cakap apa.

Cukup-cukuplah jadi rasis.

Albeit it’s still too early, I just want to wish “Selamat Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke 55″

Ouh, dan terima kasih para pemimpin, kerana undang-undang senjata api yang ketat di negara ini. Di mana kau takkan boleh nampak pistol dan senapang dijual sesuka hati di kedai. Sejak kejadian tembakan berleluasa di US, saya rasa begitu bersyukur dilahirkan di Malaysia.

Tapi kan, tema dan logo tu, boleh tukar tak bagi sedap sikit?😉

p.s: This is one of my favourite Merdeka Day’s commercial. -link-

p.s.2 : Penyertaan mysyg yang saya suka:

‏#MYsyg The best moment was that Malaysian get together in a Mamak to cheer for their favourite teams no matter what race they are.

-Wen hao-
 
2 Comments

Posted by on August 11, 2012 in Manusia, negara

 

2 responses to “Kejadian di bulan Ramadhan – dan kenapa saya sayangkan Malaysia.

  1. Hana (@hanakirana)

    August 11, 2012 at 7:03 pm

    Thumbs up for this post.

     
  2. Anonymous

    July 18, 2015 at 3:47 pm

    lol

     

Leave a Reply

 
