RSS

Tentang Adam, sepotong mozek dalam hidup saya (I)

30 Jul

Kata Pak Balia di dalam buku Sang Pemimpi karya Andrea Hirata,

“Setiap peristiwa di jagat raya ini adalah potongan mozek-mozek yang berselerak dan tersebar dalam rentang waktu. Namun, perlahan-lahan dia akan bersatu seperti
teori penggabungan Antoni Gaudi. Mozek-mozek itu akan membina siapa dirimu
dewasa nanti. Maka, berkelana lah mencari potongan mozekmu!”

Dan saya selalu merasakan bahawa setiap manusia, yang hadir di dalam hidup saya adalah antara potongan mozek-mozek yang akan memberi impak ke atas saya dan langsung, membentuk siapa diri saya di akhirnya. Impak itu mungkin dari sebesar-besar alam hingga ke sekecil-kecil zarah. Atau mungkin tidak memberi apa-apa impak langsung kepada diri saya.

Saya yakin Tuhan menjadikan setiap apa itu pasti bersebab.

Ada sebab saya dilahirkan di dalam keluarga saya, menjadi anak kepada En Abdul Halim dan Puan Suhaini.

Ada sebab saya dimasukkan ke darjah 1 Biru, SKPJ dan bertemu lebih tiga puluh kanak-kanak lain yang akan menjadi sahabat-sahabat saya 6 tahun kemudian.

Ada sebab saya belajar di Tingkatan 1 Putih, dimasukkan ke dorm C24B, di sebuah sekolah berasrama penuh di Bukit Mertajam.

Ada sebab saya bertemu dengan lebih seratus kawan-kawan sekolah menengah, yang menjadi teman sekelas atau teman sebilik saya selama 5 tahun kemudiannya.

Ada sebab saya tercampak ke Kuantan, bertemu lagi dengan berpuluh-puluh lagi manusia baru ketika zaman diploma.

Ada sebab saya mendapat tempat di UTP, berjumpa dan berkenalan pula dengan beratus-ratus pelajar di sana.

Ada sebab saya bekerja di Taiping. Ada sebab saya tercampak pula di Kuala Lumpur.

Lantas, jika difikir-fikir semula, hampir 28 tahun saya hidup, entah berapa ribu manusia di muka bumi yang telah saya jumpa dan kenal. Dan setiap satu mereka adalah satu potongan mozek antara ribuan potongan mozek lain yang akan bercantum dan membentuk siapa diri saya sebenarnya. Sepertimana saya, yang merupakan salah satu potongan mozek yang akan membentuk siapa diri mereka pula.

Antara mereka, ada yang memberi impak besar kepada saya. Ada juga yang kecil, atau sederhana, atau mungkin tiada langsung.

Manusia yang tidak memberi impak ini lazimnya kawan-kawan satu universiti yang tidak berapa saya kenal. Yang apabila berselisih hanya mampu tersenyum dan mengangguk sahaja. Yang tidak saya tahu apa nama ibu bapanya. Yang tidak saya peduli apa makanan kegemarannya, dan jauh sekali mahu saya ambil tahu apa impian dan harapannya.

Manusia-manusia ini, jika saya terjumpa di mana-mana, 10 tahun kemudian, mungkin dahi saya akan berkerut dan berfikir “Macam pernah jumpa, tapi di mana ya?”

Ya, saya akan lupa nama mereka, sepertimana mereka yang pasti sudah lupa juga akan nama saya.

 
2 Comments

Posted by on July 30, 2012 in Manusia, Pengalaman, Refleksi

 

2 responses to “Tentang Adam, sepotong mozek dalam hidup saya (I)

  1. ghost writer

    July 31, 2012 at 4:23 pm

    dalam masa yang sama, moga mozek diri kita memberi impak yang bagus kepada orang-orang yang kita kenal.

     
    • sUe

      August 11, 2012 at 3:19 pm

      yerp. betul tuh!

       

Leave a Reply

 
