RSS

Entri ini terinspirasi dari Pak Ungku Aziz.

07 Jul

Apabila Prof Ungku Aziz berkata baru-baru ini dalam temuramah dengan Berita Harian bahawa :

“Saya tidak mahu menjadi hamba internet”

Tatkala itu saya merasakan seperti tangan beliau keluar dari lembaran surat khabar itu dan menempeleng saya berkali-kali.

Sungguh, saya sangat tertampar dengan kata-kata beliau.

Ini kerana, mahu atau tidak, sedar atau tidak, saya sebenarnya sudah diperhambakan oleh internet.

 Apa saja yang mahu dilakukan, saya akan rujuk pada internet. Mahu membeli pencuci muka baru, search internet. Mahu tahu petua mengatasi kulit kering, search internet. Mahu tahu cara-cara menurunkan kadar degupan jantung, search internet. Pendek kata, saya seorang ‘penagih’ maklumat di internet.

Itu belum masuk cerita-cerita tak berfaedah pasal artis seperti siapa yang salah antara Neelofa dan Anzalna. Itu pun nak tahu. Macamlah bila mati nanti, soalan dua orang artis itu yang akan ditanya Munkar Nakir.

Dah tahu, tapi buat jugak. Aduhai….😦

Tapi, sedikit sebanyak saya agak bersyukur kerana tidak ketagih dengan laman sosial mukabuku. Mujur Tuhan tidak membukakan hati saya untuk menjadi hamba mukabuku. Ini kerana sejak saya mempunyai laman itu, boleh dikira dengan jari tangan dan kaki, berapa banyak status yang telah saya kemas kini.

Sebetulnya, saya sangat hairan akan manusia yang ketagihan muka buku. Apabila saya terserempak dengan gambar seorang wanita yang meletakkan gambar beliau di sisi anaknya yang masih bayi (dalam 9 bulan kot) di katil hospital, sambil tersenyum girang dengancaptionyang berbunyi “Dengan Boboi, sebelum masuk ke bilik bedah untuk buang tumor di otak. Doakan anak saya ini selamat…”, saya jadi sungguh takjub dan aneh.

Pernah juga saya terjumpa gambar seorang anak yang menjaga bapanya yang sedang koma, tetapi meletakkan gambar di muka buku, dengan caption “Menjaga ayah yang sedang koma. Doakan dia cepat sedar…” Kemudian terpampang gambar beliau sedang senyum di sebelah ayahnya yang tidak sedarkan diri.

Saya ternganga. Aneh. Hairan. Pelik.

Apa neraka kah ini?

Sedar atau tidak, kita sudah menjadi generasi yang gilakan ‘komen’ dan dahagakan seketul simbol ibu jari tegak bernama ‘like’. Kita meletakkan apa saja, menulis apa saja, dengan harapan mendapat komen dan like.

Kita dahagakan perhatian sebenarnya, kan?

Lantas, membuatkan saya rasa, betapa sunyinya menjadi manusia. Kerana kita sentiasa mahu diberi perhatian.

Apabila meletakkan gambar anak atau bapa yang sakit, maka berpuluh-puluh komen simpati dan ‘doa’ akan berbaris di laman muka buku kita. Ramai kawan-kawan yang mengucapkan selamat dan doa semoga cepat sembuh.

Ia adalah sesuatu yang sangat, sangat aneh.

Lantas, membuatkan saya terfikir, jika saya di tempat sang ibu, mempunyai anak yang ada tumor di otak, esoknya mahu pembedahan, apa yang akan saya fikirkan? Mungkin saya terlalu risau, terlalu sedih, jiwa saya terlampau resah dan gelisah, galau dan walang dan yang saya fikir, hanya mahu berada di sisi anak saya, setiap ketika sambil berdoa dan berdoa.Mungkin saya langsung tak terfikir untuk bergambar, apatah lagi menempekkannya di muka buku.

Ini kerana, saya pernah mengalami keadaan itu ketika ibu disahkan mengidap kanser dahulu.

Air mata turun setiap masa setiap ketika, tanpa mengira tempat dan suasana. Air mata turun ketika sibuk membuat eksperimen di dalam makmal, ketika melihat sampel di bawah mikroskop sempat lagi menangis, ketika mentelaah pelajaran di dalam billik, ketika makan di kafeteria, ketika berjalan di sepanjang koridor, kelenjar air mata begitu aktif bekerja 24 jam sehari.

Malah, ia menjadi begitu hebat saat melihat ibu baru habis pembedahan. Perasaan sedih untuk menghadapi kemungkinan hilang orang tersayang itu payah nak digambarkan. Dan, haram saya tak terfikir langsung untuk bergambar dengan ibu ketika itu untuk diletakkan di blog atau laman sosial. Malah, untuk tersenyum pun rasanya sudah tak mampu.

Saya akui, saya pernah menulis tentang ibu di blog ini. Memberitahu akan keadaannya dan memohon untuk sesiapa yang membaca untuk mendoakan beliau.

Tetapi, entah kenapa, tak tergamak rasanya untuk meletakkan gambar beliau dengan saya ketika itu. Saya rasa sangat janggal sekali.

Atau mungkin ini cuma teraplikasi untuk saya seorang. Mungkin, bagi orang lain, itu adalah perkara biasa. Bergambar dengan orang tersayang yang sedang sakit dan meletakkan di laman muka buku supaya orang lain boleh turut doakan adalah perkara normal.

Bergambar mungkin tak salah, tetapi……..kenapa perlu tersenyum segirang itu?

Haih.

Apalah yang saya tahu akan penangan mukabuku. Masuk pun cuma sekali sekala. Senarai kawan pun adalah dalam dua digit angka. Tulis status pun kadang-kadang sahaja.

Akan tetapi, apa yang saya lihat, selepas beberapa bulan mempunyai muka buku, ada satu perbezaan ketara antara muka buku dan blog.

Pengguna muka buku sangat pemurah dalam memberi komen. Padahal, pembaca blog kebanyakannya kedekut dalam memberi komen. (termasuklah saya, yang suka membaca blog orang lain secara senyap saja)

Ayah saya meletakkan gambar beliau berdiri di sebelah seketul Lamborghini-entah-siapa-punya.

40 komen berderet di laman muka bukunya.

Setengah orang menulis entri blog dengan lebih 1500 patah perkataan.

Adalah dalam 4 komen yang kelihatan.

Patutlah orang ketagih muka buku. Sebab manusia di dalamnya begitu suka memberi perhatian dan diberi perhatian.

Tetapi, walaupun ada berpuluh komen di status kau, tapi itu tak bermakna status kau itu hebat. Ini kerana, dari pemerhatian saya, kau tulislah apa benda status pun tetap akan diberi perhatian dan mendapat komen dari khalayak ramai.

“Laparlah hari ni”

“Marahnya…”

“Rindu dia….”

“Benci aku orang macam ni”

dan macam-macam status lagi yang tak sampai 10 patah perkataan, terus dapat komen bersepah.

Malah, saya yakin, jika kau tulis status paling merapu, paling keji, paling tak senonoh, paling ridiculous, tetap juga akan diberi perhatian.

Contoh,

“Hari ni gua kentut tiga serangkai. Bunyinya put…put…put…”

Saya jamin, berpuluh komen akan menjelma. Walaupun mungkin separuh daripadanya akan mengutuk dan memaki kau kerana memberi komen tak senonoh dan busuk seperti itu, but still they are comments, dan itu saja yang diambil kira.

Oleh kerana itulah, saya lebih gemarkan blog. Dan merupakan penagih kronik tahap kritikal kepada beberapa blog yang saya ikuti secara senyap atau bising. Ini kerana, kebanyakan blog-blog ini memberi lontaran idea, menulis tentang manusia dan perilakunya, bercerita tentang kehidupan yang dilaluinya, mengajak kita berdebat tentang sesuatu perkara, membuka fikiran kita untuk melihat sesuatu dari perspektif berbeza dan ada yang boleh memberi inspirasi kepada pembacanya.

Kalau mereka mendapat komen yang berpuluh-puluh, that is because they have earned it.

(Ouh, tolong abaikan komen-komen dalam blog gossip artis dan hiburan. Walaupun ada lebih 500 komen, tapi komen “aku first” atau “aku second” tak termasuk dalam contoh komen yang membina)

Saya sendiri terinspirasi dari sebuah blog legenda, yang penulisnya bernama Sera. Tapi, sekarang Sera sudah menyepi tanpa berita. Tetapi, tetap juga saya tidak akan lupa, betapa terinspirasinya saya tatkala membaca setiap untaian kata di blog beliau.

Dan sepanjang 4 tahun mengikuti blog beliau, mengkhatamkan 10 tahun tulisan beliau (1997 – 2007), cuma 2 kali kot, saya meninggalkan komen.

Bukankah sudah saya katakan, pengikut blog secara senyap, (seperti saya) seorang yang kedekut meninggalkan komen.

Untuk mengesahkan teori ini, biar saya beritahu entri ini saya tulis dengan 1083 patah perkataan, dah jadi 1087 sekarang, mari lihat berapa komen yang saya dapat.😉

p/s: saya sedang berfikir-fikir untuk menyahaktifkan muka buku, tengoklah dulu macam mana. Ok, dah 1109 patah perkataan.😛

 
4 Comments

Posted by on July 7, 2012 in Bebelan saya, Manusia

 

4 responses to “Entri ini terinspirasi dari Pak Ungku Aziz.

  1. hazwan

    July 9, 2012 at 10:09 am

    haha.
    deactivate dan delete adalah 2 perkara yang berbeza dalam fb.
    what took you so long gegirl.
    come join me.
    haha.

     
    • sUe

      August 11, 2012 at 3:26 pm

      i will be joining you soon…
      when the time comes…
      (cheh, macam join nak pergi alam barzakh je…muahahaha!!!just kidding!!)😀

       
  2. hatikiara

    July 9, 2012 at 11:24 am

    Salam kak sue, menarik entri kali ni. tapi mane penah entri kak sue tak menarik.. hmm..kan, manusia zaman sekarang berkawan dengan internet. mcm da jadi rutin, semuanya update kt muka buku. kite pon da deactivate fesbuk, sbb rasa macam tanak bergantung sgt dgn fb tuh. pergi mane2 skrg, msti ade je org bwk tab la, ipad la.susah sgt ke nak bertegur sapa dengan org sekeliling?thats sumting yang kite dok pikir-pikir,susah la kot. hehe

     
    • sUe

      August 11, 2012 at 3:22 pm

      yup betul betul betul!*bak kata upin ke ipin*

      syuk dah deactivate fesbuk eh? kak sue pun sedang berfikir2 ke arah itu.
      tgklah dulu camna.🙂

       

Leave a Reply

 
