RSS

Terima kasih Tuan Haji atas sebuah inspirasi.

10 May

“Adik nampak tak lelaki yang pakai jubah putih itu?”

Kata ayah, sambil menunjuk kepada seorang lelaki yang sedang makan selang satu meja dari kami sekeluarga. Sebetulnya kami sedang berada di sebuah restoran baru (Tak adalah baru sangat. Saya saja yang baru pertama kali ke sana) di Sungai Petani yang menghidangkan mi udang paling sedap di alam semesta.

Saya pun memandang lelaki itu. Perkara pertama yang menerpa cepu kepala saya adalah “warna putih”. Kerana segala-gala tentangnya berwarna putih. Beliau memakai serban putih, jubah putih, rambutnya putih, malah menyimpan misai dan janggut panjang yang juga sudah memutih.

Orang tua seperti ini kalau terserempak di mana-mana, waktu tengah malam buta, pada bulan Ramadhan misalnya, kemudian memberi kau beberapa nasihat berguna, mesti lepas itu akan hilang ghaib macam itu saja. Dan kau mesti fikir, malam ini Lailatul Qadar agaknya.

Ya, orang tua begini, boleh buat mata kau silau dek cahaya keimanan yang terpancar-pancar dari wajahnya.

“Kenapa dengan lelaki tu yah?” tanya saya kembali.

“Itu bekas pengetua ayah. Masa di Merbok dulu….” jawab ayah.

Saya pandang lagi lelaki itu. Ternyata dia mempunyai sebuah keluarga yang besar. Kerana di sekelilingnya ada ramai anak-anak dan cucu-cucunya turut makan bersama.

Lantas, ayah bercerita tentang lelaki itu, yang dipanggilnya Tuan Haji (Namanya saya dah lupa)

Kata ayah, lelaki itu adalah manusia yang tidak pernah berhutang. Beliau begitu menjaga setiap sen duit dan hartanya daripada segala perkara-perkara syubhah. Perkara haram memang jauh sekali.

Beliau tidak pernah menyimpan duit di dalam bank konvensional yang mungkin terlibat dengan riba. Setiap kali duit gaji masuk ke dalam bank, beliau akan mengeluarkan kesemua duitnya (kecuali RM10) dan disimpan di tempat lain. Sehinggalah wujudnya Bank Islam dan Tabung Haji, barulah beliau menyimpan duitnya.

Beliau juga tidak akan sama sekali membeli rumah dengan bank konvensional. Beliau hanya mula memiliki rumah selepas wujudnya Bank Islam.

Semasa menjadi pengetua, beliau mendapat Elaun Rumah sebanyak RM700. Tetapi, sewa rumahnya ketika itu hanyalah RM400. Akan tetapi, beliau tetap juga membayar tuan rumah sebanyak RM700.

“Eh Tuan Haji, sewa rumah saya RM400 saja lah.” kata tauke tuan rumah.

“Tak apalah. Kamu ambil lah RM700. Elaun rumah saya banyak itu. Berdosa kalau saya guna duit itu bukan untuk bayar sewa rumah.” jawabnya.

Ya, beliau sama sekali tidak akan menggunakan lebihan RM300 itu untuk perkara lain selain membayar sewa rumah, kerana namanya adalah Elaun Rumah, maka satu sen pun tidak akan digunakan untuk selain daripada Rumah.

Dan sudah tentu, beliau sama sekali tidak mempunyai kad kredit.

Dan yang paling menarik hati saya adalah ketika ayah bercerita, bahawa jika makan di gerai, Tuan Haji akan terus membayar harga makanan, SEBELUM makanan itu sampai. Sangat berbeza dengan kita yang hanya membayar selepas makan.

Lantas ayah pernah bertanya,

“Kenapa Tuan Haji bayar makanan sebelum makan?”

Jawapannya membuat saya termenung sejenak.

“Saya bayar dulu sebab saya tak tahu bila saya mati. Mana tahu saya mati masa tengah makan, jadi tak sempat nak bayar.”

Saya terpegun mendengar cerita ayah.

Sebaik-baik manusia adalah yang sentiasa mengingati mati, dan lelaki tua ini mengingati mati pada setiap saat, malah ketika makanan terhidang di depan mata, tetap juga mati yang menjengah mindanya.

Lalu saya berfikir-fikir sendiri. Sepanjang 27 tahun saya hidup, pernahkah, walau SEKALI, saya mengingati mati ketika hendak makan? Tak pernah, rasanya. Lebih-lebih lagi ketika bulan Ramadhan waktu hendak berbuka. Saat pelbagai makanan sudah tersedia depan mata, memang haram-langsung-tak-terfikir-pasal-mati-lah-jawabnya.

Yang saya fikirkan saat itu, adalah apa benda yang nak dimakan dulu. “Mula-mula minum air tebu, lepas tu makan popia basah, lepas tu makan murtabak, nasik dengan ayam makan kemudian, makan buah dulu…etc etc etc”

Ya, saya lebih sibuk berfikir bagaimana ‘menyusun atur’ makanan di dalam perut untuk sistem penghadaman daripada mengingati akan kematian.

*menyedihkan*

Saya pandang lagi Tuan Haji itu. Beliau kelihatan begitu tenang sekali. Jika tidak kerana uban di kepala dan janggutnya, tentu saya tidak menyangka yang beliau sudah berusia 70-an, kerana wajahnya yang seperti tidak dimakan tua.

Saya belajar sesuatu dari kisahnya. Saya harap, dengan menulis tentang beliau di sini, anda juga dapat belajar sesuatu daripadanya.

Dan moga-moga kisahnya dapat memberi inspirasi kepada saya, kepada anda, kepada kita semua supaya lebih berhati-hati dalam urusan kewangan kita. InsyaAllah.

*credit picture to Google Image*

 
10 Comments

Posted by on May 10, 2012 in Manusia, Refleksi

 

10 responses to “Terima kasih Tuan Haji atas sebuah inspirasi.

  1. tasekM

    May 10, 2012 at 8:13 am

    terima kasih atas n3 ni dear…

     
    • sUe

      June 14, 2012 at 12:45 pm

      sama-sama kak tasek.🙂
      harap entri ni boleh bagi manfaat pada sesiapa yg baca.

       
  2. CAHAYA MATA

    May 10, 2012 at 11:45 am

    (T__T)

    *berkat hidup dia kan..

     
    • sUe

      June 14, 2012 at 12:45 pm

      a’ah. insaf sekejap dgr cerita ayah tu.

       
  3. zircon

    May 10, 2012 at 7:34 pm

    kak sue, bestnya citer ni!
    thanks share

     
    • sUe

      June 14, 2012 at 12:44 pm

      welcome zetty!🙂

       
  4. maliza

    May 12, 2012 at 9:37 pm

    tq berkongsi citer…inspirasi yg bermakna buat kita semua…..

     
    • sUe

      June 14, 2012 at 12:44 pm

      you are welcome.
      tq singgah.🙂

       
  5. fz

    May 20, 2012 at 1:50 am

    lansung tak terlintas pasal mati time makan.kekadang,doa pun boleh lupa

     
    • sUe

      June 14, 2012 at 12:44 pm

      betul!betul!betul! – bak kata Ipin.🙂

      doa pun kadang2 boleh lupa, kan? samalah kite. huhu!

       

Leave a Reply

 
