RSS

Perihal Facebook 1

30 Mar

Jadi, saya sudah pun ada Facebook.

Maka sekarang, secara rasminya saya pun tergolonglah dalam 500 juta pengguna website ciptaan Mark Zuckerberg ini.

*senyum sinis*

Sejujurnya, Facebook adalah satu-satunya website yang seboleh-bolehnya tidak mahu saya libatkan diri. Saya fikir dengan lebih 500 juta pengguna, ia sudah terlampau crowded dan tidak perlulah saya juga melompat bandwagon untuk menyertainya. Mengikut pengalaman dan pemerhatian saya, most of Facebook users are heavily and dangerously addicted to it.

FB adalah satu-satunya website yang pelbagai cerita dan perkara terjadi kerananya. Manusia seolah-olah sudah terlampau obses dan fanatik dengan FB ini sehingga ke tahap yang tak terfikirkan. Ini adalah senarai perkara-perkara paling gila dan mengarut dan tak senonoh kerana FB atau ada kaitan dengan FB.

1. Pernahkah kau dengar suami yang memukul isteri kerana website Google atau Amazon misalnya? Tak ada, tetapi kerana Facebook ada.

Mangkuk hayun yang bernama Benito Apolina dari Texas itu telah membelasah isterinya kerana si isteri tidak memberi comment atau sekurang-kurangnya menekan butang ‘like’ pada status updatenya yang terbaru.

Kata mangkuk tersebut,

‘That’s amazing everyone likes my status but you, you’re my wife. You should be the first one to “like” my status,’

Hoi mangkuk, kau dah berkahwin lebih 15 tahun dan sanggup pula membelasah isteri kau semata-mata seketul imej ibu jari tegak yang bodoh itu? Seriously, how stupid is that?

2. Kemudian seekor lagi makhluk Allah telah membunuh satu pasangan suami isteri kerana mereka telah ‘unfriend’ anak perempuannya di FB. Boleh baca di sini dan sini.

Amaran tak rasmi kerajaan:

Kalau perempuan ni nak add kau dalam FB, sila jangan accept. Kalau kau dah friend dia, maksudnya kau dah mempertaruhkan nyawa kau. Once you unfriend this girl, it means you have signed your death warrant. Careful people. =/

3.  Lelaki ini pula telah ditahan kerana menelefon 911 untuk menghalau isterinya yang asyik sibuk nak duduk di sebelah semasa lelaki ini khusyuk main FB. Tapi, at least ok lah. Dia tak pukul isterinya macam mangkuk hayun pertama. Dia telefon 911 jer.

4. Wanita ini yang namanya Hayley Jones, telah dibunuh oleh bekas suami selepas menukar status FB daripada ‘married’ kepada ‘single’. Hanya kerana sepatah perkataan, enam huruf, iaitu S.I.N.G.L.E, wanita ini hilang nyawanya, ibu bapanya hilang seorang anak perempuan, dan 4 orang anaknya jadi anak yatim. Menyedihkan bukan?

Sebenarnya, jika kau cari di internet dengan kata carian ‘killed over FB status’, kau akan jumpa berpuluh kes yang serupa.😦

5.  Apabila kebanyakan gadis-gadis berumur 15 tahun menulis di ruangan HOBI di FB mereka ialah membeli-belah, Taylor Swift, mendengar muzik, atau yang sewaktu dengannya, makhluk Allah bernama Alyssa Bustamante ini menulis ‘killing people’ sebagai hobinya. Dan sungguh, dia telah membunuh seorang jirannya, Elizabeth Olten, 9 tahun. Mencekik, menikam dan mengelar lehernya. Apabila ditanya kenapa dia melakukan jenayah itu, jawabnya:

“I just wanted to know what it felt like”

Ini adalah gambar profilenya di FB. Sekali tengok saja, kita boleh meneka bahawa gadis ini mempunyai masalah mental yang merbahaya.

Kau boleh baca banyak lagi kisah aneh dan bodoh dan gila tentang FB (dan ada juga tentang MySpace) di sini  . Dan kalau kau cari di internet, ada beratus malah mungkin beribu kes-kes bangang yang kau boleh jumpa yang ada kaitan dengan FB.

Ok, oleh kerana terlampaulah banyaknya benda-benda tak senonoh yang dipaparkan di media tentang FB membuatkan saya berazam tidak mahu membuka akaun FB. Walau jenuh dipujuk keluarga (ibu dan ayah saya pengguna tegar FB), kawan-kawan dan jiran tetangga (ok, ini tipu. Tak ada jiran yang sibuk suruh saya buka FB), tetapi tetap juga saya berkeras tidak mahu menggunakannya. Malah seorang kawan mengatakan saya ini ‘anti-sosial’ dan ‘tidak suka berkawan’ hanya kerana tidak mempunyai FB.

Ya, FB sekarang sudah menjadi satu macam status sosial seorang homosapiens. Sama seperti kereta mewah, rumah besar, jawatan hebat. Kalau tak ada FB, kau tidak cool. ~sigh.

Tekad saya untuk tidak mempunyai FB ditambah pula apabila menonton filem The Social Network yang menunjukkan bahawa Mark Zuckerberg sebenarnya mencuri idea asal daripada si kembar Cameron dan Tyler Winklevoss ketika dia menuntut di Harvard dahulu dan telah pula mengkhianati sohabat karibnya, Eduardo Saverin membuatkan saya semakin tidak minat untuk menyertai laman sosial ini.

Akan tatapi (bak kata Hanakirana), sebelum anda mengkeji, mencemuh dan mengutuk saya kerana beriya-iya mengkondem FB, biarlah saya cerita bagaimana hati saya terbuka untuk mempunyai akaun FB.

Nantiilah, di entri berikutnya pula. Dan panjang pulak entri ini.

 
2 Comments

Posted by on March 30, 2012 in Bengong, Dunia, Manusia

 

2 responses to “Perihal Facebook 1

  1. hanakirana

    March 30, 2012 at 11:05 pm

    Ok sungguh aku tak tau pasal cerita2 gila berkaitan FB ni.

     
    • sUe

      March 31, 2012 at 11:46 pm

      memang byk benda gila sebenarnya. yang disenarai ni yang sikit saya pilih sbb tak nak memanjangkan post. tapi sebenarnya baaannnnyyaaakkk lagi…. huhu!

       

Leave a Reply

 
