RSS

perihal panik dan pintu

22 Mar

Ketika saya  berumur 4 tahun, saya dan kakak pernah terkunci di dalam bilik air. Pada mulanya kami merancang untuk berendam di dalam tab mandi sambil berlakon sebagai ikan duyung. Untuk mengelak dari pengetahuan mak dan ayah, pintu bilik air kami kunci supaya kami dapat menjadi ‘ikan duyung’ dengan senang hati.

Kemudian, saya tidak berapa ingat apa yang berlaku selepas itu. Sudahnya, saya hanya tersedar apabila ayah mencempung saya keluar dari tab mandi. Kata ayah, dia terpaksa memecahkan pintu bilik air kerana panggilan dan ketukannya yang  bertalu-talu tidak kami jawab. Sebaik saja pintu terbuka, kata ayah lagi, kepala saya sudah terendam di dalam air dan hampir lemas.

Jujurnya, saya benar-benar tidak ingat apa yang berlaku.

Baru-baru ini, anak saudara saya, Anas telah terkunci di dalam bilik. Saya dan kakak cuma tersedar apabila mendengar rengekannya di dalam bilik.

Kami panik. Kunci pendua bilik pula tidak ada.

Dengan tangan yang menggigil, saya mencuba satu-persatu kunci yang kami jumpa. Entah bagaimana, tiba-tiba tombol pintu dibuka dan keluarlah si comel Anas sambil tersenyum riang. Kami lega, selega-leganya. Syukur yang tak terhingga.

Anas Sufyan, umurnya baru 1 tahun 6 bulan, masih tidak tahu bercakap dengan jelas, masih berjalan terkedek-kedek, masih hisap botol susu, masih tidak tahu memakai kasut sendiri, masih belum tahu membezakan mana satu bahu mana satu siku dan sudah tentu masih belum tahu menulis dan membaca, tetapi mujurlah, mujur yang tersangat mujur, dia tahu MEMBUKA PINTU sendiri (walau tak ada siapa pun yang mengajar)

Jadi, saya kira ini adalah iktibar dan pengajaran untuk semua ibu-ibu di luar sana (dan untuk saya juga jika ditakdirkan menjadi ibu satu hari nanti):

1. Sebaik sahaja anak-anak sudah tahu berjalan dan berlari, selain daripada mengajarnya bercakap, mengenal mana kepala mana satu mata, mengenal huruf dan angka, atau apa-apa saja yang boleh diajar, ajar juga dia untuk membuka pintu sendiri. Sekurang-kurangnya jika terjadi kejadian dia terkunci di dalam bilik, tidak kiralah bilik di mana (rumah sendiri, rumah pengasuh, rumah nenek di kampung, etc), at least  dia tahu untuk buka pintu sendiri.

2. Sentiasa simpan kunci pendua bagi setiap bilik di rumah.

3. Letak sendal pintu di bawah pintu bagi mengelakkan pintu tertutup sendiri.

Sekian tips hari ini. Kalau ada apa-apa tips lain yang berguna, boleh kongsi bersama.

 
Leave a comment

Posted by on March 22, 2012 in famili

 

Leave a Reply

 
