RSS

momok

11 Oct

1.

Arakian maka tersebutlah kisah kawan saya yang berkelah di air terjun dengan sahabat-sahabatnya. Mereka pergi berempat. Balik juga berempat. Di dalam satu kereta.

Setelah puas bermandi-manda bersuka-ria berhu-ha-hu-ha, mereka pun pulang.

Malam itu, dalam pukul 11 malam, kawan saya terdengar bunyi ketukan di pintu rumahnya. Sebaik saja pintu dibuka, berdiri seorang budak lelaki kecil yang hanya berseluar dalam.

Katanya “Bak kunci kereta. Nak balik rumah.”

Kawan saya yang terkejut terus menutup pintu dan beristighfar sebelum membukanya semula. Budak itu hilang sekelip mata.

“Muka dia macam budak Ju-On Sue. Cuma tak bertinggung je.”

Saya menyumpah seranah beliau kerana cerita benda seram malam-malam dan sekarang saya asyik terbayang-bayang seekor anak jin seperti Ju-On yang mereka ‘ter’bawa balik dalam kereta. Yang lucunya, tahu pulak budak tu nak memandu kereta. Beriya-iya mintak kunci.😛

2.

“Kenapa kamu tidur buka lampu?” tanya Canyee ketika kami sampai di Tesco.

“Saya takut hantu” jawab saya selamba, sambil memusing-musing stereng kereta mencari tempat parking.

“Serius?” dia terkejut. 5 saat kemudian dia ketawa bagai nak tercabut kepala.

Kemudian baru saya tersedar, mengaku bahawa kau penakut hantu pada usia 27 tahun adalah satu kebodohan yang nyata. Ia sebenarnya adalah satu kelemahan yang memalukan, seperti mengaku bahawa kau tak tahu baca Quran pada usia 50 tahun atau kau sebenarnya tak pernah tahu mengira.

Tapi apabila difikir-fikirkan semula, saya takut pada banyak benda lain lagi.

ular sawa, perogol bersiri,doktor gigi,gunung berapi,gempa bumi, tempat tinggi, tikus mondok,ular tedung … dan lima juta perkara lain lagi. Cuma darjah ketakutan antara setiap benda itu sahaja yang berbeza.

“Heck, you’re afraid of EVERYTHING!” kata Canyee, antara kagum dan pelik dengan sikap penakut yang ada dalam DNA saya.

Kemudian, baru saya tersedar, bahawa semua perkara2 yang saya takutkan itu sebenarnya adalah cabang2 daripada SATU perkara yang PALING saya takuti. Iaitu MATI.

Saya takut ular sawa sebab nanti kena telan dan MATI.

Saya takut doktor gigi sebab kalau silap cabut berdarah-darah sakit gila rasa macam nak MATI

Saya takut perogol bersiri sebab kesan trauma yang dihadapi mungkin boleh buat orang bunuh diri dan MATI.

Saya takut tempat tinggi sebab takut jatuh patah tulang dan MATI

Saya takut gunung berapi dan gempa bumi juga sebab boleh bawa MATI.

Pendek kata semua perkara yang boleh membawa saya ke arah KEMATIAN adalah sesuatu yang cuba saya jauhkan. Padahal hakikatnya, saya tahu bahawa ia adalah perkara yang mustahil untuk dielakkan.

“Bagaimana dengan hantu? Awak pernah dengar ‘hantu’ boleh buat orang MATI?” tanya beliau, sinis.

Saya terdiam sejenak.

“Hantu datang daripada roh orang MATI. Jadi, ia tetap salah satu saudara mara kepada KEMATIAN.” jawab saya memberi alasan. Kami sama-sama ketawa kemudian.

“Awak tahu Sue, awak tak perlu takut pada kematian. You should embrace death. Kerana kematian yang mengajar kita erti kehidupan.”

Kata-kata gadis dari Afrika Selatan itu membuat saya terdiam sejenak.

Dan berfikir. Panjang.

3.

Saya tidak ingat bila kali pertama saya mula tidur dalam keadaan lampu terpasang terang benderang. Seingat saya, sejak kecil lagi, saya dan kakak sentiasa tidur dalam gelap, kerana kakak tidak boleh tidur walau ada sedikit pun cahaya.

Saya mula tidur dengan lampu terpasang ketika berumur 12 tahun, rasanya. Ketika itu, kakak pergi ke sekolah berasrama penuh, dan meninggalkan saya tidur terkontang kanting sendirian. Untuk mengelakkan rasa takut tidur seorang diri, maka saya membuka lampu. Dan tabiat itu kekal sampai sekarang.

Ketika mengambil diploma di Kuantan, saya beruntung mendapat teman sebilik yang tidak kisah tidur di dalam terang. Jadi, bilik kami tidak pernah ditutup lampu pada waktu malam 365 hari setahun.

“Weh, apasal aku tengok bilik korang tak pernah tutup lampu hah?” tanya seorang budak lelaki, teman sekelas kawan saya itu. Asrama lelaki dan perempuan cuma bertentangan dan beliau dapat melihat kedudukan bilik kami dari tempatnya.

“Well, kitorang rajin. Kitorang study sampai pagi.” jawab kawan saya, selamba.🙂

4.

Disebabkan saya terlampau biasa tidur dalam keadaan terang bercahaya, maka sistem biologi badan saya juga sudah membiasakan diri dengan kehadiran cahaya. Seperti mana orang lain yang akan terjaga jika lampu dipasang, saya pula akan terjaga jika lampu dipadam.

Entah berapa puluh kali, mak atau ayah akan memadamkan lampu di bilik saya apabila melihat saya sudah tidur, tetapi beberapa minit selepas itu, saya akan terbangun. Dan terus membuka lampu. Dan tidur semula.

5.

“Sue patut biasakan diri tidur dalam gelap. Tidur dalam cerah tak baik untuk kesihatan. Lagipun, bilik ‘7 kaki x 3 kaki’ kat bawah tu nanti, confirm takde lampu kan?” kata Kak Sya, mengusik.

Maka terwujudlah perkara #93 dalam senarai Mesti Buat Sementara Masih Hidup saya. Iaitu “Tidur seorang diri dalam gelap selama 44 malam”

Hurm, mungkin saya patut cuba tidur dengan ‘night lamp’ dahulu.

6.

Ouh, kepada sesiapa yang meraikannya, “Happy Halloween” diucapkan. (saya cuma tahu ia pada Oktober tapi tak tahu bila. Tak pernah ambil tahu pulak.)

*eh tiba-tiba teringat satu babak filem melayu yang hero dia takut sangat tengok hantu sampai silap sebut kalimah syahadah jadi kepada menghina Nabi pulak. s.t.u.p.i.d. *geleng kepala tepuk dahi*

*image dicuri dari Yahoo Image*

 
2 Comments

Posted by on October 11, 2011 in Bengong, Peribadi, Saja Mengada

 

2 responses to “momok

  1.  Hana (@hanakirana)

    October 11, 2011 at 10:37 pm

    “Awak tahu Sue, awak tak perlu takut pada kematian. You should embrace death. Kerana kematian yang mengajar kita erti kehidupan.”

    Kata-kata gadis dari Afrika Selatan itu membuat saya terdiam sejenak.

    That’s a wise thing to say.

     
    • sUe

      October 25, 2011 at 5:31 pm

      yes, it’s definitely a wise thing to say.

      actually i’ve learnt a lot from her.🙂

       

Leave a Reply

 
