RSS

tentang persoalan (dua)

11 Apr

Hari ini tiba-tiba ada satu lagi persoalan menjengah fikiran. Mengganggu gugat minda. Ia persoalan agama, tentang niat, tentang hidayah, tentang…entah, apa-apa saja.

Saya tertanya-tanya yang mana satukah lebih baik?

Kau yang asyik mahu berusaha ke arah kebaikan tetapi tetap juga jatuh ke lembah kejahatan, atau kau yang tetap dan terus dalam kegelapan tanpa mahu bangun ke arah kebaikan?

Ok, saya cuba permudahkan.

Kes 1:

Tina yang  sekejap bertudung sekejap tidak adakah lebih baik daripada Ani yang langsung tidak bertudung?

Kes 2:

Abu yang mahu berhenti merokok untuk kali ke 800 tetapi cuma bertahan seminggu adakah lebih baik daripada Ali yang tidak pernah terfikir untuk berhenti merokok?

Kes 3:

Hamid yang bertaubat sudah tidak mahu berzina tetapi akhirnya tunduk pada godaan  wanita dan terjebak semula, dan kemudian bertaubat lagi, dan kalah lagi dan berzina lagi dan insaf semula dan bertaubat lagi adakah lebih baik daripada Farid yang bersekedudukan bertahun-tahun tanpa terfikir langsung untuk bertaubat?

Kes 4:

Rahmat yang keluar masuk pusat pemulihan dadah dan cuma ‘bersih’ sebulan sebelum bergelumang dengan najis dadah semula, kemudian ditangkap lagi dan insaf lagi dan bertahan sebulan dua dan hisap semula, adakah lebih baik daripada Rosli yang terus menghisap dadah tanpa terfikir untuk insaf?

Pokoknya di sini adalah, berusaha tetapi hangat-hangat tahi ayam adakah lebih baik daripada tidak berusaha langsung?

Saya tahu, ada pepatah omputeh yang mengatakan “jika anda gagal, itu adalah lebih baik daripada langsung tidak mencuba”

tetapi,

ada juga pepatah yang mengatakan “anda tidak bodoh jika anda gagal, tetapi anda bodoh jika terus gagal kerana sebab yang sama, tentang perkara yang sama dan di tempat yang sama”

Iyalah, seperti kau jatuh lubang misalnya.

Jatuh sekali, ok tak kisah. Kau boleh bangun. Lepas itu kau jalan dan jatuh lubang lagi. Ok, kau pun bangun dan jalan lagi, dan jatuh lagi. Dan lagi dan lagi dan lagi sampai 500 kali. Ini menunjukkan 2 perkara:

Satu, kau memang tak reti nak belajar untuk tunduk bawah tengok lubang ketika berjalan.

Dan dua, mungkin kau perlu periksa mata kot-kot dah rabun asyik tak nampak lubang jalan saja kerjanya.

Akan tetapi, adakah kau yang asyik jatuh, bangun, berjalan, jatuh, bangun balik, berjalan dan jatuh lagi ini adalah lebih baik daripada orang yang langsung tidak mahu bangun dan hanya mahu duduk  dalam lubang jalan yang gelap itu sampai bila-bila?

Entah, saya tidak tahu.

Kerana hidayah itu datang dari Allah. Manusia boleh mencuba, berusaha, berdoa untuk mendapatkan hidayah-Nya, tetapi terpulang pada Dia untuk memberi kepada siapa yang Dia suka. Terserah pada Dia untuk mencampakkan hidayah pada mana-mana jiwa yang Dia berkenan. Kadang-kadang, hidayah datang tak semena-mena pada orang yang langsung tidak cuba mencari pun.

Namun, saya fikir walau sesat sepuluh ribu kali, tetapi selagi tidak putus asa untuk kembali, tentu ada kesudahan baik yang akan menanti.

InsyaAllah.

Wahai Sang Pemilik Hati, Sang Empunya Jiwa, tetapkanlah dan kukuhkanlah imanku sehingga saatnya aku kembali padaMu.

 

 
2 Comments

Posted by on April 11, 2011 in Peribadi, Refleksi

 

2 responses to “tentang persoalan (dua)

  1. 13may

    April 15, 2011 at 1:18 pm

    banyaknya soalan…hehhe hehhe

     
  2. silkyhazwan

    April 26, 2011 at 1:28 am

    entah kenapa aku sangat suka dengan last line engkau tu
    macam catalyst untuk diri sendiri
    haha

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: