RSS

tentang persoalan (satu)

10 Apr

Saya adalah seorang makhluk yang suka berfikir yang pelik-pelik. Dalam minda saya seolah-olah ada satu laci yang di dalamnya penuh dengan fail-fail yang aneh-aneh kandungan isinya. Penuh dengan persoalan yang entah apa-apa  dan perkara yang agak mengarut, kadang-kadang. Dan ia adalah sesuatu yang agak melecehkan sebenarnya.

Seperti persoalan peribahasa tentang pisang berbuah dua kali dan kenapa mati dengan sia-sia itu dipanggil mati katak dan bukan mati binatang lain, seperti mati siput babi atau mati ulat gonggok misalnya?

Atau kadang-kadang persoalan politik seperti apa akan jadi jika tiba-tiba PAS bergabung dengan UMNO misalnya? (ini raja segala mengarut,kot.)

Atau persoalan binatang, seperti bagaimana kucing jika dilepaskan dari tempat tinggi tetap mendarat pada kakinya atau perihal bayangan ular sawa albino yang kerap kali mengganggu gugat minda?

Atau perihal psikologi seperti entri yang ini misalnya?

Atau persoalan yang mungkin jika asyik difikir-fikir, boleh jadi gila atau mungkin terkeluar akidah dibuatnya, seperti persoalan berapa lamakah ‘selama-lamanya’ di akhirat sana?

Dan pernah juga, ketika putus cinta dahulu, saya terfikir bagaimanakah jika Allah mencipta satu lagi jantina di dunia ini, selain lelaki dan perempuan, (kita beri nama jantina itu jantina ‘X’ sebagai contoh.) Dan ketiga-tiga jantina ini bebas berkahwin antara satu sama lain.

Jadi, jika saya kecewa dengan jantina lelaki, saya boleh memilih jantina satu lagi iaitu jantina ‘X’ yang mungkin lebih memahami, kerana sungguh, ada kalanya, saya penat dengan manusia bernama ‘lelaki’, tetapi mahu buat bagaimana, kerana itu saja pilihan yang ada. Mana mungkin saya jatuh cinta dengan perempuan (walau perempuan itu penuh ciri kelelakian, tetapi selagi ‘aset’nya sama sebijik segabak dengan saya, maka haramlah saya untuk mencintai beliau.)

Dan adalah sangat gila meroyan bunyinya untuk saya bercinta atau berkahwin dengan makhluk Allah yang lain seperti binatang, pokok-pokok, udara, tanah, api, matahari atau angin. Jadi mahu tidak mahu, saya perlu akur bahawa saya mesti dan harus mencintai makhluk bernama ‘lelaki’ juga akhirnya.

(Ok, baru saya teringat, ada satu lagi jantina iaitu ‘khunsa’, tetapi itu juga tidak boleh dikira sebagai jantina ketiga kerana in the end, dia perlu memilih mahu cenderung ke arah lelaki atau perempuan)

Eh bersambung lagi sebab dah panjang.

 
Leave a comment

Posted by on April 10, 2011 in Bebelan saya, Refleksi

 

Leave a Reply

 
