RSS

surat terbuka untuk haikal

15 Nov

Haikal,

Kita tak tahu macam mana nak mula tulis surat ini. Sebelum ini, tak pernah terlintas sedetik pun di cepu fikir kita bahawa suatu hari nanti kita akan menulis warkah untuk awak. Sebab kita ingat awak aka nada dengan kita, temankan kita sampai bila-bila. Tapi, rupanya kita silap. Awak pergi tanpa diduga, meninggalkan kita sendiri terkaku sepi tanpa bicara.

Haikal,

Sebenarnya tujuan kita tulis surat ini adalah untuk beritahu bahawa kita rindukan awak sangat, sangat. Benar-benar rindu kepada awak. Kejam kan kita? Sepanjang awak dengan kita, tak pernah sekali pun kita ucap rindu dan sayang pada awak. Bila awak dah tak ada, barulah kita rasa kehilangan yang sangat besar dalam hidup. Pemergian awak bagai mencabut pergi sebahagian ruang dalam jiwa kita, dan ruang itu sampai sekarang masih kosong, tiada berganti.

Haikal,

Kita ingat lagi pada tahun 2003, semasa ayah telefon kata dia sudah ‘pinang’kan awak untuk kita, kita gembira tak terkata. Senyum kita lebar sampai ke telinga. Lepas itu, awak sentiasa ada di mana-mana temankan kita. Awak ada semasa kita sibuk dengan tugasan kuliah. Apabila kita tengah bosan, awak ceriakan kita dengan cerita-cerita lucu. Apabila kita sedih, awak hiburkan kita dengan lagu-lagu. Apabila kita hilang semangat, awak carikan semula semangat kita dengan kisah-kisah yang membangkitkan motivasi. Terima kasih awak!

Haikal,

Awak tahu tak, setiap kali awak jatuh sakit, kita jadi resah gelisah tak tentu arah. Kadang-kadang mungkin kerana usia atau hentakan kuat di kepala, awak kena amnesia, dan doctor terpaksa padam balik semua memori awak dan bina semula memori baru. Entah berapa kali memori awak terpaksa ditukar ganti, kita pun sudah lupa.Tetapi, walau berulang kali jatuh sakit dan pulih kembali, awak tetap setia temani kita, di kala sihat atau sakit, di kala senang atau susah, di kala gembira mahupun gundah, awak sentiasa ada.

Haikal,

Tadi kita singgah di kedai gajah purba gading panjang. Saja-saja kita mahu menjenguk kalau-kalau ada yang boleh dibuat pengganti, tapi sayang, tak ada satu pun yang berkenan di hati. Kita langsung tak tertarik pada Lokman, Farid, Helmi, Jonathan ataupun Malik yang menjeling manja dari bawah cermin kaca, cuba-cuba menggoda dan memancing minat kita untuk memilih mereka. Ikatan kimia antara kita dan mereka lemah dan longgar. Tak serupa seperti ikatan kimia antara kita dan awak.  Awak memang payah untuk diganti, Haikal.

Tadi kita telefon mak lagi. Luahkan rasa rindu kita pada awak yang sering datang menjengah sanubari. Kata mak untuk pujuk kita “ Sudahlah dik…barang yang lepas usah dikenang, sudah menjadi miliknya orang…”

Jadi Haikal *tarik nafas panjang*

Walau berat hati, kita terpaksa terima akan kehilangan awak. Walau amat payah, kita lepaskan juga pemergian awak. Tetapi, percayalah, sampai mati pun kita tak akan maafkan si celaka yang telah merampas awak pergi dari kita. Akan kita tuntut di Padang Mahsyar kelak.

Haikal,

Semoga awak baik-baik saja, di mana pun awak berada.

Dan ya, kita rindu bangat sama awak.

 

Yang benar,

Kita-yang-sudah-gila-meroyan-tak-dapat-main-games-dan-tengok-Desperate-Housewives-terus-menerus-dari-musim-satu-hingga-enam-dem!

:rujuk sini untuk gambar Haikal:

 
2 Comments

Posted by on November 15, 2010 in jiwa kacau, Saja Mengada

 

2 responses to “surat terbuka untuk haikal

  1. hazwan

    November 16, 2010 at 3:44 pm

    jangan lah bersedih
    nanti mesti haikal akan menggantikan adiknya atau abangnya untuk bersamamu

     
    • sUe

      November 26, 2010 at 5:52 pm

      masalahnya adik atau abang haikal tu, kena tunggu lama la pulak..
      lainla kalau boleh jatuh dari langit…uhuks!

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: