RSS

‘Berjaya’ dan ‘bahagia’ definisi ibu bapa – Part II

13 Nov

Ok, saya tidak salahkan ibu bapa.

Walaupun saya tidak pernah menjadi seorang ibu dan tidak mungkin menjadi seorang bapa, tetapi saya faham dan akur dengan harapan melangit tinggi yang dimiliki para ibu-bapa kepada anak-anak mereka. Secara fitrahnya, setiap ibu bapa, yang telah bersusah-payah melahirkan dan membesarkan dengan penuh kasih sayang pasti menginginkan yang terbaik sahaja untuk anak mereka.

Dan benih harapan ini sudah pun tertanam sejak anak-anak masih kecil lagi, dan makin bercambah apabila dewasa.

Masih terpateri kukuh di cepu minda saya, ketika saya berusia 8 tahun, ayah masuk ke bilik dan duduk di birai katil. Sambil membelai rambut saya dengan penuh kasih sayang, beliau berkata :

“Adik, ayah nak adik belajar tinggi-tinggi. Jangan fikir pasal duit atau pasal lain. Tugas adik belajar saja sampai dapat phD…ok?”

Dan saya ketika itu, hanya mengangguk walau dalam hati tertanya-tanya “phD tu apa ke benda?”

Ya, bayangkan betapa tingginya harapan seorang ayah. Beliau sudah menyimpan impian untuk melihat anaknya menggenggam phD walaupun anaknya ketika itu, untuk mengambil UPSR pun belum layak lagi!

Ah, waima ibu bapa si Nobita itu pun, sudah berangan-angan anaknya itu mesti akan menjadi seorang professor universiti, hanya kerana si Nobita sudah tahu pergi ke tandas sendiri ketika baru berumur 5 tahun.Kemungkinan bahawa anaknya itu mungkin akan mendapat markah ‘0’ atau asyik dibuli kawan-kawan sahaja langsung tidak terfikir di benak mereka.(sila rujuk doraemon isu #42 kot!:P)

Malah kakak saya sendiri, ketika melihat anaknya Anas Suffian sudah pandai bertindak balas dengan bunyi-bunyian luar sambil mengedip-ngedipkan matanya yang bulat hitam itu sudah cukup membuatkan kakak menyimpan harapan tinggi bahawa anaknya itu akan menjadi saintis suatu hari nanti, walhal bayi itu baru berusia tak sampai pun 30 hari!

Apa yang ingin saya khabarkan di sini sebenarnya adalah, betapa ibu bapa ini, atas sifat kasih dan sayang yang menebal dan cinta yang mendalam terhadap anaknya, maka sudah menyimpan harapan yang ke-langit-tujuh tingginya kepada anak-anak masing-masing.

Mereka menginginkan kita berjaya.

Mereka mengimpikan kita bahagia.

Kebahagiaan kita adalah kebahagiaan mereka.

Kejayaan kita adalah kejayaan mereka.

Akan tetapi! (jeng…jeng…jeng…)

bagaimanakah  jika definisi ‘berjaya’ dan ‘bahagia’ ibu bapa itu adalah sangat jauh berbeza dengan definisi yang dimiliki anak-anak mereka?

Ok, bersambung lagi. Lapar nak pergi cari nasi jap.

 

 
4 Comments

Posted by on November 13, 2010 in famili, Manusia, Refleksi

 

4 responses to “‘Berjaya’ dan ‘bahagia’ definisi ibu bapa – Part II

  1. anisahangtuah

    November 13, 2010 at 10:24 pm

    adeh.ade cont pulakk
    hehe

     
    • sUe

      November 26, 2010 at 5:53 pm

      yer…ada continue…
      sebab tuan punya blog ni pemalas sket..
      main suka hati tulis je ikut ilham yg dtg..
      skrg ni pun dah takde ilham plak nak sambung…huhu😛

       
  2. roziany

    August 9, 2012 at 4:50 pm

    betul betul betul

     
    • sUe

      August 11, 2012 at 3:16 pm

      thanks!🙂

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: