RSS

Ada sesuatu bergelodak dalam jiwa dan harus saya luahkan di sini.

03 Jul

Saya tak tahu apa yang mereka alami. Apa yang mereka hadapi. Sebab saya bukan mereka. Dan tidak pernah berada dalam sepatu mereka.

Saya sudah biasa dibesarkan dalam lingkungan keselesaan. Diberi hak keistimewaan itu dan ini. Bila isi borang, sudah biasa tanda ‘right’  pada kotak di sebelah perkataan ‘BUMIPUTRA’. Apabila masuk asrama penuh, boleh kata 99% adalah sama sebangsa. Apabila masuk universiti kerajaan, 80-90% juga adalah sebangsa seagama. Cuma, apabila sambung ijazah  di universiti swasta saja, baru boleh nampak kepelbagaian dan warna warni pelbagai bangsa dari seluruh dunia.

Jadi, saya dibesarkan dalam mentaliti bahawa saya adalah bangsa majoriti yang sering diberi keutamaan dan hak keistimewaan. Dan saya langsung, langsung tidak tahu atau mungkin pura-pura tidak tahu apa yang bangsa lain hadapi atau alami di negara Satu Malaysia yang terchenta ini.

Cuma apabila sudah bekerja di syarikat yang majoriti adalah bangsa bukan bumiputra, barulah saya sedar, walau saya mahu menganggap bahawa saya dan mereka adalah sama, tetap punya hak dan kebebasan yang sama, tetapi saya terpaksa akui, bahawa mereka perlu berusaha lebih gigih untuk mendapat apa yang saya dapat. They have to struggle to survive. Dan sering juga saya mendengar kata-kata seperti ini:

“You orang Melayu tak apa, orang lain tak akan kacau punya”

“You bumiputra senang dapat pinjaman maa…”

“You tak apa, orang Melayu senang masuk Universiti. Dapat biasiswa lagi…”

“Anak I masuk tusyen dari tadika sebab persaingan hebat maa….You orang Melayu senang masuk asrama penuh. Kita orang ni, kalau tak struggle, susah loooo….”

dan Melayu itu dan Melayu ini dan Melayu begitu dan Melayu begini.

Akhirnya, tamparan terhebat saya terima pada minggu lepas, tatkala bercerita tentang pinjaman PTPTN yang begitu menjerut, dan ketika saya mengeluh betapa bunga pinjaman yang terlalu tinggi dan betapa tidak patutnya kerajaan membebankan pelajar dengan pinjaman yang begitu mencekikdarahkan dan mengutuk pula menteri-menteri yang sampai sekarang pun masih belum melunaskan pinjaman , saya dibalas dengan kata-kata begini:

“Alaa…tak apa maaa…orang lain punya hutang, itu biar dia orang settle. Kita sudah hutang kerajaan, kerajaan sudah kasi duit untuk kita belajar, sudah kerja kita bayar saja maaa….”

Ya, itu kata-kata dari seorang teman sepejabat yang punya keputusan SPM bagus tetapi tidak dapat masuk mana2  universiti awam, dan akhirnya terpaksa ke universiti swasta. Dan rumahnya adalah rumah papan di tengah hutan belukar yang hampir roboh tetapi tetap juga tidak layak untuk mendapat biasiswa, dan akhirnya terpaksa berhutang dengan PTPTN.

Tetapi, despite of everything, dia masih lagi tenang dan langsung tidak mengeluh.

Pada saat dan ketika itu, saya rasa macam nak merangkak dalam selimut dan tidak keluar2 kepala dah sebab malu, kepada dia, dan kepada diri sendiri.

Walau berat hati, saya terpaksa akui, hak keistimewaan kadang-kadang buat kita jadi terlebih manja dan mengada-ngada.

😦

 
3 Comments

Posted by on July 3, 2010 in Manusia, negara

 

3 responses to “Ada sesuatu bergelodak dalam jiwa dan harus saya luahkan di sini.

  1. hazwan

    July 5, 2010 at 4:31 pm

    setuju seiring cik (mungkinkah PUAN?) penulis
    cuma kadang2 rakyat rasa tertipu
    oleh sebab tindakan2 kerajaan
    yang seolah2 tidak begitu transparent
    budak2 SBP sekarang semakin mengada2
    tarik balik la SBT tu
    hehe

     
    • sUe

      July 5, 2010 at 5:35 pm

      sejak bila la pulak aku dah kawen en hazwan oih.😛

       
  2. f9

    July 15, 2010 at 11:38 am

    ‘M’ think that what they get now its not enough
    ‘C’ think they are trying too hard to get something
    ‘I’ think they dont get anything..

     

Leave a Reply

 
