RSS

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck.

08 Aug
tenggelamnya kapal van der wijck
tenggelamnya kapal van der wijck

buku ini telah selamat tiba di pintu pagar rumah saya kira-kira dua minggu lepas melalui perkhidmatan ujana ilmu. dan telah selamat saya khatamkan dua hari selepas itu. dan kemudian dikhatamkan lagi berkali-kali tanpa jemu sehingga emak menggeleng-geleng  kepala melihat saya mengelek  buku ini ke sana ke mari. “kalau khatam Quran tu dah berapa banyak pahala dah dapat tu” perli mak yang masuk ke telinga kanan dan keluar ke telinga kiri saya.😛

 ok.

abaikan tentang itu.

sekarang baru saya terasa mahu menulis dan bercerita tentang buku ini. sejujurnya, saya berasa bangga kerana pada usia mencecah suku abad (wah, terasa tua benar bunyinya) ini, dapat juga saya membaca sebuah karya agung prof hamka, seorang ulamak, sasterawan dan ahli falsafah indonesia ini.

buku ini ditulis ketika beliau berusia 31 tahun, semasa darah muda masih mengalir dalam dirinya, dan ketika khayal serta sentimen masih memenuhi segenap jiwanya. pada permulaannya, tulisan beliau ditentang hebat oleh golongan agama yang lain. ini kerana, menulis sebuah buku berhuruf roman dan berunsurkan cinta pula, adalah di luar norma untuk seorang ulamak seperti beliau.

tetapi, setelah sepuluh tahun, tentangan dan serangan yang diterima buya prof dr. hamka semakin berkurang. kian lama, manusia lain mula mengerti betapa perlunya sebuah karya seni nan indah dalam kehidupan.

tenggelamnya kapal van der wijck mengisahkan percintaan tragis antara zainuddin dan hayati di sebuah tempat bernama padang, indonesia. zainuddin yang merupakan ‘pendatang’ di tempat itu telah bercinta dengan hayati, gadis remaja yang diibaratkan seperti sekuntum bunga mekar yang kepadanya terkumpul segala keindahan adat istiadat orang minangkabau.

dan dipendekkan cerita, cinta mereka menempuh pelbagai kesukaran yang akhirnya berakhir dengan satu kejadian tragis. (haha, saya malas mahu mengulas panjang sebenarnya. sila baca sendiri untuk mengetahui jalan cerita dengan lebih lanjut.😛 )

apa yang menarik bagi saya adalah keindahan, keelokkan dan kecantikan lenggok bahasa yang digunakan oleh prof hamka. seolah-olah cerita ini ditulis berdasarkan pengalaman beliau sendiri. sehingga yang membaca turut terkesan dengan gaya penceritaannya.

bak katanya:

[ jikalau dia melukiskan cinta, sebenar-benar cintalah yang digambarkannya. kerana orang yang menangis tak dapat menceritakan gelak orang yang tertawa.orang yang bergirang tak dapat melukiskan tangis orang yang bersedih.pengarang dari kalangan bangsawan amat sukar bercerita kehidupan seorang pak tani di pondok buruk. ]

walaupun beliau menulis tentang cinta, tetapi tidak lupa juga diselitkan tentang agama. malah, tidak ada yang lebih indah selain cinta yang berpaksikan agama dan bertunjangkan redha Tuhan.

saya suka ayat ini:

[ ketahuilah bahawa Allah yang menjadikan matahari dan memberinya cahaya. Allah yang menjadikan bunga dan memberinya wangi. Allah yang menjadikan tubuh dan memberinya nyawa. Allah yang menjadikan mata dan memberinya penglihatan. maka Allah pula lah yang menjadikan hati dan memberinya cinta. maka, marilah kita pelihara dan pupuk nikmat cinta ini sebaik-baiknya supaya jangan dicabut Tuhan kembali. – kata Zainuddin kepada Hayati]

wah, wah, ayat itu membuatkan saya tersenyum simpul sendiri. saya rasa, kalaulah ada lelaki yang mengungkapkan kata-kata begitu kepada saya, tentu tanpa segan silu, saya akan terus meminang beliau untuk dijadikan suami. haha!😀

kesimpulannya, buku ini menarik, seronok, best, indah, mengesankan, superb, bravo, magnificent dan yang sewaktu dengannya.

terima kasih.

 
12 Comments

Posted by on August 8, 2009 in Buku

 

12 responses to “Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck.

  1. echo ls

    August 9, 2009 at 12:42 pm

    pernah dengar polemik buku ini? bahwa buya hamka dituduh memplagiat buku ini dari novel magdalena, tulisan alphonse carr (diterjemah ke dalam bahasa arab oleh al manfalufti).

    ia menjadi isu yang sangat hangat tetapi tidak pernah selesai secara rasmi. mungkin dalam bahagian pendahuluan buku TKVDW disebut tentang hal ini.

     
    • sUe

      August 11, 2009 at 7:04 am

      ya, saya pernah terbaca isu itu di internet ketika sedang mencari profil hamka. tetapi, menurut website itu (maaf, tak ingat website apa), perkara biasa bagi seseorang penulis untuk ter’ilham’ dengan karya orang lain.

      pada pendapat saya, TKVDW adalah interpretasi hamka tentang magdalena tetapi versi ke’indonesia’an.mungkin lah.

      btw,magdalena itu pun sy belum bc lagi. huhu.

       
  2. CAHAYA MATA

    August 10, 2009 at 11:48 am

    alangkah indahnya kalau SAYA turut dpt menikmati karya ini..

    emm..sedangkan “Laskar Pelangi” pun tak terkhatam lagi..aduhh..!! sudah berbulan tertangguh.. SAYA sngt tidak istiqamah dlm membaca.. hikk hikk.. ;-p

     
    • sUe

      August 11, 2009 at 7:09 am

      hehe. tak apa. baca saja perlahan-lahan. saya pun byk membaca sejak akhir2 ni pun sebab tak ada kerja.

      itu je lah kot faedah jadi penganggur. sangatlah byk masa terluang sampai kdg2 tak tahu nak buat apa.huhu.

       
  3. amirahsyuhada

    August 11, 2009 at 1:16 am

    isk..isk..mak saya hilangkan buku ni, dua tahun dulu, saya baru beli dan tak sempat pun baca masa tuh..sedih.

     
    • sUe

      August 11, 2009 at 7:11 am

      tak apa2.jgn sedih2.
      boleh beli lagi yang lain.hehe.😛

       
  4. kaza

    September 28, 2009 at 6:43 pm

    sebenarnya kasus kecurigaan akan
    adanya plagiat itu sudah kaji lama dahulu, dimana pada waktu itu sastra indonesia terbagi ke dalam faksi payung politik, pak hamka boleh lah dikatakan sebagai faksi dari islam, maka dengan adanya karya ini (kapal van der wijk) ini agak sama dengan magdalena, maka hamka diserang habis2an oleh lawan sastrawan dari faksi lain yaitu lekra yang berada di bawah payung partai komunis, dengan pramoedya ananta toer sebagai komandannya. yah…., anyway, kontroversi itu sudah lama sekali, dan itu berkembang besar karena ada faktor politik….

     
  5. Bee

    April 8, 2010 at 6:51 pm

    Ceritanya bagus banget…Aku membacanya beberapa tahun yang lalu.Sehingga kini,masih kuingat hasil tulisan yang indah itu.

     
    • sUe

      June 15, 2010 at 11:00 am

      ya, tulisannya memang indah. saya difahamkan buku itu adalah bacaan wajib utk budak2 sekolah di Indonesia.
      benarkah?

       
  6. izuchan

    July 2, 2010 at 2:26 pm

    salam..boleh saya tahu macamana nak dapatlkan buku nie? dimana boleh sy beli? atau ade sesiapa yg mahu jualkan kepada saya??

     
    • sUe

      July 3, 2010 at 10:22 pm

      salam.
      saya beli secara online di ujana ilmu. boleh cuba klik di link belah kanan bahagian “The Websites”. Cuba cari di sana, mana tau kalau-kalau buku tu masih ada.

      good luck!😉

       
  7. kamarul57

    June 14, 2016 at 3:40 pm

    saya ingin membeli novel magdalena…bagaimana caranya?

     

Leave a Reply

 
