RSS

Pengembaraan saya di alam siber

14 Aug

Saya memang net-surfer yang kronik. Kalaulah internet dipisahkan dari hidup saya, mungkin saya boleh jadi sasau dibuatnya. Setiap perkara saya akan merujuk di internet. Selalunya, selepas menonton apa-apa filem, Wikipedia akan menjadi sasaran saya untuk saya mengetahui lebih lanjut tentang filem itu. Begitu juga kalau sakit apa-apa. Saya akan cari simptom2 di internet. Begitu juga dengan resepi, petua, berita semasa, blog-blog, info, dan apa-apa sajalah.

Tadi, seperti biasa saya mengembara lagi di alam internet. Entah apa mimpinya, saya masuk ke laman rasmi FBI. Membelek2 orang-orang yang tersenarai dalam “10 Most Wanted List”. Manalah tahu ada antaranya yang tersesat di Malaysia, bolehlah saya bersiap-sedia. ( Ouh, by the way, FBI menawarkan US$25 Million untuk maklumat tentang Osama bin Laden…woooo…$-))

Kemudian saya blog-hopping pula. Dari blog DSAI ke blog Tun M ke blog Faisal Tehrani dan kemudian terjumpa pula blog anti-DSAI. (yang buat saya makin keliru tapi sekurang-kurangnya telah membuka mata saya tentang DSAI – but I still think he’s innocent in this latest case).

Kemudian terlompat pula ke blog the-one-and-only Saiful B*khari sendiri (dengan tajuk berapi “Demi Allah, Agama, Bangsa dan Negara ). Ouh…whatever…*eyes rolling* Kemudian terserempak pula dengan blog tunangnya yang ouh-sungguh-cantik-jelita dan akhirnya saya bertemu jodoh  dengan blog anakanda Tok Guru (yang sejuk mata memandang)

Saya mencari blog Tok Guru sendiri sebenarnya. Tapi, saya rasa mungkin Tok Guru tak ada masa buat benda-benda lagha begini. Saya teringat lagi, dulu Tok Guru resah dan gelisah sebab dia terlalu sibuk berpolitik sampai banyak ayat-ayat Al-Quran yang dihafalnya hilang dari kepala. Jadi, saya rasa Tok Guru takkan mencari sibuk lain dengan cuba-cuba berblogging pula.

Tapi, saya rasa berblogging bukan lah lagha…Ia sebenarnya wadah untuk membetulkan persepsi atau mempertahankan diri (macam blog Mantan PM dulu?). Ia juga boleh jadi medium dakwah (dan juga fitnah?) Ia juga boleh jadi luahan ketidak-puasan hati yang sedang kacau. Pendek kata, meminjam kata-kata En Kelambu: Blog adalah satu eskapisme untuk manusia-manusia ordinari. Jadi, kalau Tok Guru nak berblog tak salah rasanya (mungkin saya orang pertama yang akan meninggalkan komen dengan kata-kata “Yeay Tok Guru! I’m the FIRST!!” Macam di blog *ehem-ehem*).

Berbalik kepada blog anakanda Tok Guru tadi (saya dah add ke dalam blogroll saya). Setiap entrinya dimulakan dengan “Salam Kamunting”. Mungkin itu sebagai simbol dia mengingatkan pembaca tentang abangnya (yang elok-elok baru balik berkebun tiba-tiba disumbat ke dalam ISA.)

Dulu, saya pernah membaca sebuah buku bertajuk “Dagangannya Diterima Allah”. Ia tentang rakyat Malaysia yang rindukan syahid lalu pergi berjihad di Afghanistan melawan askar penceroboh Russia. Salah satu ayat yang terkesan di jiwa saya dan saya ingat sampai sekarang ialah – “Aku mimpi bidadari semalam” Itu kata-kata seorang mujahid yang mati syahid keesokkannya. Saya menangis seusai membaca buku ini.

Tapi, saya tidak tahu pula anakanda Tok Guru adalah salah seorang yang merindukan syahid itu. Sehingga setiap hari dia berdoa untuk mati dan mati dan mati di medan juang. Kagum saya! Kemudian saya membaca pula entri ini yang sekali lagi membuat air mata saya sangat murah mengalir. (Ouh, Suhaila…kamu memang emongek!!)

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul…:(

ISA – Internal Security Act…akta yang menghalalkan “hukuman tanpa perbicaraan”.

 

 

 
4 Comments

Posted by on August 14, 2008 in Dunia, Manusia

 

4 responses to “Pengembaraan saya di alam siber

  1. haris

    August 14, 2008 at 7:54 pm

    “Yeay Tok Guru! I’m the FIRST!!”..kita tengok sapa dapat dulu.haha.by the way bleh aku link anda punya blog?

     
  2. sUe

    August 14, 2008 at 8:52 pm

    waahh…ade pesaing baru nih..:P

    sile lah link…it will be my pleasure.;)

     
  3. haris

    August 15, 2008 at 1:00 am

    oh.kalau boleh letak la shoutbox.ataupun ada cara kita boleh berborak?

     
  4. sUe

    August 15, 2008 at 1:44 am

    err..sebenarnya saya tak reti nak letak shoutbox di wordpress. sedang diusahakan…huhu.

    tapi kalau nak bertukar pendapat atau berkongsi idea, boleh email saya kat address yang dah ada kat atas tu…ok?

     

Leave a Reply

 
